کاشان نیوز-علیاکبر ارشدی ابیانه: در سمت غرب ابیانه و در حدود ۱۵ کیلومتری قهرود مزرعهای ییلاقی و خوش آبوهوا بنام گهبالا(گهه بالا -جهق بالا) وجود دارد
در این مزرعه آثار قلعه مخروبهای به نام قلعه شکاکی هست که وضع ظاهری قلعه و آثار و علائم اطراف آن حکایت از اهمیت تاریخی آن دارد.طبق اظهارنظر محقق فرانسوی ماکسیم سیرو، .در کتاب (راههای باستانی ناحیه اصفهان).
مزرعه و خرابههای روی تپه که مشرف بر روستا است نشانهای از دهکده زرتشتی نشین و یک کاخ مغولی است.
جاده شاهی تهران-اصفهان-شیراز و یزد که تا اواخر دوره قاجاریه از طریق کاشان-قم رود- مورچهخورت میگذشته از بالاسر این مزرعه رد میشده است و موضوع تاریخی جنگ و برخورد نادرشاه با افغانان در مورچهخورت هم شاید در این حوالی شروع گردیده زیرا در نزدیکی این مزرعه گردنهای بنام گردنه افغانی یا افغانان وجود دارد و شایع است که چوپانان محلی گاهی در این گردنه سرنیزه هائی شکسته از آثار جنگ قشون نادر و افغانها یافتهاند.
با توجه به اهمیت قلعه شکاکی داستانی افسانه-آمیز درباره قلعه سینهبهسینه مردم محل نقل گردیده و برجایمانده است به این صورت که:
بانی و صاحب و یا ساکن قلعه که بر سلطان وقت یاغی شده و با یارانش در این قلعه موضع گرفته بودند شخصی بوده به نام شکاکی و این شخص در تسخیر اجنه مهارت داشته است.
به دستور وی بیشتر شبها اجنه دختر سلطان حکومت وقت را برای وی آورده و بامدادان قبل از آفتاب به خوابگاه دختر در خانه پدرش بازمیگرداندهاند.در اثر این جریان دخترک دچار ضعف و پریدگی رنگ میشود و موضوع را نزد پدرش بیان میکند و از آثار و علائم موجود در قلعه و از میوههای خوراکی سیب و گلابی سخن میگوید.یاران سلطان به دنبال این نشانیها به سراغ قلعه میآیند و قلعه را محاصره مینمایند.اما چون شکاکی کوزه آبی طلسم شده با خود داشته که در موقع دستگیری بر سر خود میریخته و میگفته(یاهو مرا دریاب) و با کمک کوزه نامرئی میشده است .یاران سلطان موفق به گرفتن او نمیشوند و دست به حیله زده و برای دستگیری وی از یکی از کنیزان شکاکی کمک میگیرند و او را وادار میکنند تا کوزه آب طلسم شده را از گل پر نماید تا در موقع محاصره نتواند مورداستفاده شکاکی قرار بگیرد و با انجام این کار و از بین رفتن طلسم،شکاکی دستگیر و با یارانش اعدام میگردند و قلعه نیز منهدم میشود.
البته همانطور که گفته شد داستان مزبور جنبه افسانه دارد، ولی وجود چنین داستانی با توجه به آثار و علائم موجود در قلعه و اطراف آن و ماند گاری این داستان و نقل سینهبهسینه آن در میان مردم محل نمیتواند بدون منشأ بوده باشد همچنان که در صدر اسلام و تسلط اعراب بر کشور ما در گوشه و کنار کشور جنبشهایی کوچک و بزرگ و برنگهای مختلف مذهبی به وجود میآمده و در کتب مختلف اشاره به پیدایش فرقههای باطنیه*،قرامطه و غیره شده است که در اصفهان و کاشان نیز فعالیت داشتهاند .
داستان قلعه شکاکی ابیانه هم میتواند ازجمله وقایع مزبور باشد که به علت اهمیت کمتری که داشته در پرده ابهام و فراموشی باقیمانده است و داستان آن بهصورت افسانه فوق سینهبهسینه نقل گردیده و در ذهن مردم محل باقیمانده است.
*با رواج تفکر اسماعیلی در مناطق مختلف، در عراق به باطنیه و مزدکیه و قرامطه مشهور بودند و در خراسان به تعلیمیه و ملحده و در مصر به فاطمیین شهرت داشتند.
دیدگاه شما