کاشان نیوز-محمدرضاحیدری: اساساً ﺩﺭﺑﻴﺎﻥ ﻳﻚ اﻳﺪﻩ یا عقیده ﻫﻨﺮﻱ به لحاظ اینکه ﺑﺤﺚ ﺳﻼﻳﻖ ﻣﺘﻨﻮﻉ و اغلب ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﭘﻴﺶ میآید بهتراست ﺑﺮاﻱ ﺑﻴﺎﻥ ﺩﺭﺳﺖ ﻣﻂﺎﻟﺐ از قواعد علمی و متقن ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﻴﻢ. بر اساس آموزههای اﺭﺳﻂﻮﻳﻲ بهعنوان ﻳﻜﻲ از شاگردان ﺑﺎﻭاﺳﻂﻪ ﺳﻘﺮاﻁ ﺣﻜﻴﻢ، ﺑﻴﺎﻥ ﺩﺭﺳﺖ باید چند فاکتور مهم ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.اﻭﻝ اینکه در مطلب ﺑﻴﻬﻮﺩﮔﻲ و یاوهگویی ﻧﺒﺎﺷﺪ.ﺩﻭﻡ اینکه اﺑﻬﺎﻡ و کلیگویی ﻧﺒﺎﺷﺪ و سوم اینکه در بین اﺟﺰاﻱ ﺳﺨﻦ ﻧﺎﺳﺎﺯﮔﺎﺭﻱ ﻳﺎﻓﺖ ﻧﺸﻮﺩ و البته ﭼﻬﺎﺭﻡ اینکه ﭼﻮﻥ ﻣﺒﺤﺚ ﻋﻘﻞ ﻣﻂﺮﺡ اﺳﺖ از احساسات زیاد پرهیز شود چراکه بهجانب ﮔﺮاﻳﻲ نویسنده ﻣﻨﺠﺮﻣﻲﺷﻮﺩ.
متن ﺳﺮﻛﺎﺭﺧﺎﻧﻢ ﻋطﻳﻪ ﺟﻮاﺩﻱراخواندم.
درنمایش های اجراشده توسط جناب وحیدرضای صادقپور وتیم ﻫﻤﺮاﻫﺶ ﻛﻪ اﺭﺯﺵ ﻭﺷﺎﻥ ﻓﺮاﻭاﻧﻲ ﺑﺮای اﻳﺸﺎﻥ ﻛﻪ ﻣﻨﺘﺴﺐ ﺑﻪ ﻫﻨﺮﻣﻨﺪﺟﺎﻭﻳﺪاﻥ ﻳﺎﺩﺟﻨﺎﺏ ﺑﻬﻤﻦ ﺧﺎﻥ ﺻﺎﺩﻗﭙﻮﺭهستند، ﻗائل ﻫﺴﺘﻢ. فارغ از این که آن را نمایش نام بگذارم یا نگذارم بیش از آنچه نمود دارد شوخی های زننده جنسی درون مایه ادبی آن است که البته وقتی هنرمندبه دلیل گرفتاریهای زندگی عقلانیت اقتصادی وبازاری را جایگزین عقلانیت هنری خود بنماید توجیه اقتصادی وحتی از باب دیگر توجیه هنری هم می تواند داشته باشد،هرچند سایر توجیهات محل اعراب نباشد. اما بخش مهم ماجراهمان گونه که نوشتم استفاده از حرکات وکلام نامناسب(البته اگر در مفهوم نامناسب مقیاس وخط کش هم مراقبول نداشته باشید که اساساً بقیه مطلب خواندن ندارد) در نمایشهای ایشان است وبا توجه به این که اکثریت قریب به اتفاق تماشاگران نمایش های وی را خانواده ها به همراهی نوجوانان دختر وپسر تشکیل می دهند بیشتر مورد توجه من واقع می شود که باید برخی ملاحظات را درنظر داشت والا اگر تماشاچیان دیگری داشت که هم زبان هنر را می فهمند هم فلسفه استفاده ابزاری از نوع ونحوه اجرا های وی را که دیگر مشکلی نبودکه البته من هم با آنها شخصاً هیچ مشکلی ندارم.
حالا که خانواده ها وبچه ها، جوانان ونوجوانان توامان نمایش های وی را می بینند وتوی آن هر مطلبی بدون ضابطه اخلاقی به هر قصد و نیتی چه ساختارشکنی ویژه پست مدرن، چه خنداندن که محل بحث من نیست، مطرح می شود قصه قدری هراس انگیز می شود. دفاع برخی صاحبان شریعت یا مدافعان آن از مثلا تشابه به سینه زنی نوعی دفاع ناشیانه و نابخردانه است چرا که گزکی دست شما و امثال شما برای توجیه رفتارتان و تخریب اندیشه متفاوت با شما میدهد.
به رسمیت شناختن حتی نقادی بی توجهانه مخاطبان دینی نشانی از آثار اجراها و کارهای وحیدرضای عزیز در بین مخاطبان متنوع است که باید خودش و تیم حامیاش مورد توجه قراردهند. خیلی مایل هستم بدانم به چه علت اینگونه یک وجهی به اندیشه مقابل می تازید؟ بالاخره این تفکر وجود داردچه بخواهیم چه بخواهید چه نخواهید چه نخواهیم! هنرمند باید که ضمن مخاطب شناسی روش وسیره خودرا در بازآفرینی هنری مورد تغییر واصلاح قراردهد تا کارش بهبود یابد یا درمسیر بهبودی وارتقا قرارگیرد، نه این که اگر مخاطبی به هردلیل درست یا نادرست حرفی زد به هردلیل آن را به بدترین شیوه هامورد تهاجم قراردهید و دهند تا اندیشه خود را درمقابل اندیشه دیگر برتری بخشند.این شیوه با نفس ارزش های حاکم بر منطق هنرمندی ورابطه آن با مخاطب ومنتقد و البته تاثیربخشی وتاثیر گیری دوطرفه از همدیگر درتضادبنیادین است.
هنرمندان کاشان بهتر است به جای درگیر شدن در حاشیه به متن بپردازند و اگر حس می کنند کارشان درست است لزومی نداردآن را به فضای سایبر انتقال دهند.اگر مطرح کردند بازتاب آن را به رسمیت بشناسند ودرحد امکان اصالت بدهند تا بتوانند قیاس درستی انجام بدهند بین آنچه هستند، آنچه باید بشوند، آنچه جامعه می خواهد، می پسندد و نمیپسندد. نمیتوانیم ادعا کنیم که همه چیز را ما میدانیم وسایرین هیچ درک درستی از وقایع ندارند.
در هرحال برای اهالی فرهنگ دوست کاشان ارزوی صحت وسلامتی دارم وامیدوارم رفقای قدیمی ما نکات مطرح شده دراین وجیزه را ازباب صحبت یک رفیق قدیمی مورد دقت و امعان نظر قراردهند.باشد تا روزی فرارسد همه بتوانیم همدیگر راتحمل کنیم.چیزی که امروزه نه بلحاظ شخصیت فردی وگروهی ونه بلحاظ آنچه مطمع نظرخواست واراده داریم محال که نه اما بسی دشوار است.
شب وروزتون منور به نور خدا
جناب آقای حیدری، سپاسگزارم ۰ سپاس از ادب و ادبیاتی که در متن تان به کار گرفته اید۰ بی شک برخاسته از درونی است که سنجیده می اندیشد اهمیت دارد که ما متفاوت بیندیشیم اما به یک دیگر احترام بگذاریم ۰ قدردان شما، خانم عطیه راد و جناب صادقپور و دیگرانم۰ امید با کوشش و خردورزی و سعه صدر، تعامل انسانی ما و مردمان مان فزونی یابد۰