تاریخ ارسال : ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت : ۵:۰۰ ب.ظ ۴ نظر
Print Friendly
نماز عیدسعید فطر، در مسجد میرنشانه به امامت آیت‌الله عرب اقامه شد

در حکومت غیر معصوم، همه‌چیز زمینی است

کاشان نیوز: در نخستین روز ماه شوال و فرارسیدن عید سعید فطر، نماز عید فطر، در مسجد میرنشانه با استقبال خوب نمازگزاران و به امامت آیت‌الله حاج شیخ حسین عرب، اقامه شد.

خطبه نخست:
مدرّس حوزه‌های علمیه کاشان، با پایان نماز و در خطبه نخست خود، به اسرار ظاهری و باطنی عبادات و همچنین اهمیت نفس ملهمه (الهام کننده) برای انسان پرداخت.
ایشان با اشاره به آیاتی از سوره‌های «اعلی» و «شمس» (که مستحب است در نماز عید و بعد از خواندن سوره حمد، خوانده شود)، بحث رجوع انسان به «نفس» خود و کشف «نفس ملهمه» را ازجمله نتایج مهم آیات این سوره‌ها برشمرد.
به گفته آیت‌الله عرب: «در اصطلاح قرآن، نفس، شئون مختلفی دارد؛ ازجمله نفس ملهمه؛ نفس ملهمه، یعنی نفسی که به او الهام می‌شود؛ همان چیزی که در بحث‌های روان‌شناسی از آن به‌عنوان «وجدان اخلاقی» و در ادبیات قرآنی از آن تعبیر به «فطرت» می‌شود که حتی مستقل از شریعت است؛ یعنی درک خوبی و عدالت و … و بدی و ظلم و… از طریق فطرت اولیه انسانی امکان‌پذیر است. در سوره شمس و بعد از سوگندهای متعددی که خداوند یاد می‌کند، سوگند به نفس انسان می‌خورد که همان نفس ناطقه و نفس ملهمه و نفس لوامه (سرزنش گر) است. نفس لوامه انسان، باعث می‌شود که اگر انسان مرتکب تضییع حقی شد، خودش، خودش را ملامت کند. اگر باور داشته باشیم که قیامت، دادگاهی است که در آن، طبق حقیقت، قضاوت می‌شود، نفس لوامه انسان هم تجلی قیات است و هر انسانی خودش خوب می‌داند که چه کرده است.
بنابراین یکی از اسرار مهم عید، بازگشت به نفس ملهمه و بازگشت به همان مستقلات فطری است. یک ماه نیایش برای کشف این ابعاد مهم نفس است تا انسان، خوبی‌ها و بدی‌ها را، آن‌طور که حق است، درک کند و این همان معنای ابتهاج و سرور در این روز است».
بخش پایانی صحبت‌های آیت‌الله عرب در خطبه اوّل، اشاراتی به موضوع رسیدن انسان به «انقطاع» بود. به گفته ایشان: «وقتی انسان دست و ذکرش از همه‌چیز قطع می‌شود، به برکت انقطاع خاص می‌رسد. شاهد قرآنی این موضوع، مادر حضرت موسی است (زنی بی‌پناه که قرار است حضرت موسی را به دنیا بیاورد تا تاریخ یک امت را رقم بزند و با یک حکومت ظلم ۴۰۰ ساله مبارزه کند) که در قرآن درباره او از عبارت «و اوحینا الی امّ موسی…» استفاده شده است که اشاره به الهام خاصی است که از طرف خداوند بر او شده است».

خطبه دوم:
آیت‌الله عرب در خطبه دوم نماز عید فطر، به برخی کلیات مسائل سیاسی و همچنین برخی موضوعات روز، اشاراتی داشت. به گفته ایشان، سیاست منهای شرع و منهای تعهدات انسانی و منهای کرامت انسانی، بازی و بازیچه‌ای بیشتر نیست. وی با اشاره به موضوعات خطبه نخست خود، نظام سیاسی در دین اسلام را، برآمده از نظام اجتماع دانست و آن را هم برگرفته از همان نفس ملهمه برشمرد؛ و گفت: «بر همین اساس، ازجمله مستقلات عقلی و فطری انسان، درک خوبی عدالت و بدی ظلم است».
عضو مجمع روحانیون مبارز کاشان، فلسفه سیاست را، به‌ویژه در دین اسلام و به‌تصریح قرآن و مفسران وحی، «خدمت به خلق خدا» برشمرد و به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد که «بهترین مردم کسی است که سودش بیشتر به مردم برسد». ایشان در ادامه صحبت‌های خود، کم‌کم وارد تحلیل مسائل روز شده و گفت: «در شرایط فعلی همه‌ی گروه‌ها اذعان دارند که وضعیت باید بهبود پیدا کند؛ همه سفارش به خوب شدن می‌کنند ولی در تحلیل‌ها، کمتر به اصل و ریشه‌ی مشکلات پرداخته می‌شود».
آیت‌الله عرب با اشاره به تحرکات و تجمعات اعتراضی دی‌ماه گذشته، گفت: «تغییر کلی مدل حکومت، ممکن است در ایده و آرزوی بعضی باشد ولی «ما» این حرف را نمی‌زنیم؛ و آن را نه ممکن می‌دانیم و نه معقول و نه لازم». وی پیش از ادامه تحلیل‌هایش، گفت که در این صحبت‌ها، نماینده‌ی کسی نیست و مستقلاً و از طرف خودش حرف می‌زند. آیت‌الله عرب خود را ملتزم و معتقد به «گفتمان اصلاحات» دانست و گفت: «تا این لحظه به این نتیجه نرسیده‌ام که انقلابی دیگر، مثمر ثمر خواهد بود؛ و اگر روزی به آن نتیجه برسم با شجاعت بیان خواهم کرد؛ البته تغییرات اصلاح‌گرایانه‌ی جدی باید صورت بگیرد و اصحاب قدرت باید حرف منتقدان را جدی بگیرند. بنده معتقد به اصلاح واقعی و فراگیر و عمیق هستم؛ و مدل‌های ارائه‌ی اصلاح‌طلبی هم ممکن است مختلف باشد و بنده خدمت حضرت آقای خاتمی هم عرض کرده‌ام که باید گفتمان و بنیان‌های تفکر اصلاح‌طلبی، تدوین شود که البته کارهایی هم انجام شده است».
آیت‌الله عرب در ادامه صحبت‌های خود، به برخی عنوان‌ها برای بهبود شرایط سیاسی و اجتماعی، اشاراتی کرد که آن‌ها به‌اختصار و مجزا از هم آورده می‌شود:
یک) اصلاح دیدگاه‌ها: برای مدیریت سیاسی جامعه باید قائل به «نسبیت» باشیم و نه «اطلاق»؛ ازلحاظ نظری و عملی، باید تعارف را کنار بگذاریم و دیدگاه‌ها را اصلاح کنیم و قائل به نسبیت شویم؛ هم نسبیت در آراء و نظرات و هم نسبیت درباره افراد. نمی‌شود که همه مردم تابع چند نفر باشند. باید کبر و نخوت را تماماً و بدون اینکه یک یا چند نفر استثنا باشند، از خودمان دور کنیم؛ و باید بدانیم که در حکومت غیر معصوم، همه‌چیز زمینی است؛ و اینجا می‌خواهم اشاره‌کنم به موضوعی که چند وقت پیش از طرف رئیس‌جمهور مطرح شد و باعث شد در مقابل آن هیاهو شود (و بنده در نامه‌ای که چندی پیش به جامعه محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نوشتم هم به آن پرداختم)؛ اینکه نباید خلط مبحث کنیم و باید بدانیم که حتی معصوم هم «اصل ولایت» اش آسمانی است ولی کارهای روزمره‌اش دستور گرفته‌شده از وحی نیست. نمونه‌های بسیاری هم در تاریخ سیاسی حکومت پیامبر و امام علی داریم؛ ازجمله در جنگ بدر که پیامبر تصمیمی گرفت و از ایشان پرسیده شد که آیا این تصمیم حرف خودتان است یا وحی است و ایشان پاسخ داد وحی نیست و درنتیجه آن تصمیم پذیرفته نشد و تغییر کرد؛ بنابراین جزئیات حکومت معصوم و تصمیمات گرفته‌شده، آسمانی نیست. مرحوم میرزای نائینی در تفسیری که ذیل آیه «و شاورهم فی الامر» نوشته، می‌گوید که امر در اینجا یعنی «حکومت» و سیاق آیه نشان می‌دهد که پیامبر به‌غیراز مسائل شرعی، در بقیه مسائل ملزم به مشورت شده است؛ بنابراین در حاکمیت غیر معصوم هم همه‌چیز و همه افراد، نسبی هستند.
دو) اصل کثرت و تکثّر: تکثر نباید ضد ارزش تلقی شود، بلکه خود یک ارزش است. مثلاً فقه شیعه تا صدسال بعد از شیخ طوسی، به دلیل بزرگی او، متوقف بود ولی بعدها راه نقد و تتبّع گشوده شد. تمام اندیشه‌ها و تحول‌ها، مرهون پرسشگری و نقد آزاد است. این در حالی است که هنوز برای برخی کار حزبی و اصل تحزب، ضد ارزش تلقی می‌شود.
سه) اصل عدالت (به‌تمام‌معنا): نباید به موضوعاتی مثل معیشت مردم یا برجام، نگاه سیاسی شود. مثلاً برخی، برای دولت فعلی، خیلی انتقاد می‌کنند که به معیشت مردم بی‌توجه است، درحالی‌که همین افراد برای دولت آقای قبلی، مردم را سفارش به قناعت و خوردن غذاهای ساده می‌کردند! همچنین باید بدانیم که عدالت سیاسی، کمتر از عدالت اقتصادی و فرهنگی نیست. توزیع قدرت مانند توزیع ثروت است و باید عادلانه باشد. این قابل‌قبول نیست که یک رسانه که با پول بیت‌المال مردم اداره می‌شود، فقط تریبون یک گروه و جریان خاص باشد.
چهار) اصل مسئولیت‌پذیری: هرکسی باید به‌تناسب و تراز مسئولیتی که دارد، پاسخگوی مسئولیتش باشد. به‌بیان‌دیگر، آن‌کس که غنیمت پست و مقام را می‌خواهد، باید غرامت پاسخگویی را هم بپردازد. نمی‌شود که برخی افراد یا نهادها را غیر پاسخگو بدانیم.
پنج) استفاده از ظرفیت قانون اساسی و امکان تغییر در آن: برای اصلاح بهتر امور، باید تغییراتی رخ بدهد. البته همان‌طور که گفتم، این تغییرات نباید بیرونی باشد زیرا هزینه‌بر است ولی باید از همه ظرفیت قانون اساسی، به‌ویژه در بخش‌هایی که مربوط به حاکمیت ملت است، استفاده شود. به نظر بنده، یکی از آن مواردی که باید اصلاح شود، «نظارت استصوابی» است که تقریباً اصل جمهوریت نظام را تحت تأثیر قرار می‌دهد و قدرت انتخاب مردم را محدود می‌کند و خلاف جسم و روح قانون اساسی و اهداف اولیه انقلاب اسلامی است. مگر مردم خودشان قدرت تشخیص ندارند که باید فقط چند نفر محدود، ابتدائاً این تشخیص را برای مردم انجام دهند؟ البته قانون محترم است ولی تجربه نشان داده که اگر قانونی با بن‌بست مواجه شد می‌تواند اصلاح شود. مگر خود امام خمینی موضوع اصلاح و بازنگری قانون اساسی را پیگیری نکرد؟ بزرگان نظام، نصیحت ناصحان را با چشم سوءظن نگاه نکنند.

لینک خبر: http://kashannews.net/?p=71410
مطالب مرتبط

  • نا تیر ۶, ۱۳۹۷ (4 هفته پیش) - ۱۰:۱۴ ق.ظ - پاسخ دادن

    چرا جمعیت این قدر کم؟؟؟!!!

    (0)(0)
  • قالب وردپرس خرداد ۲۸, ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲ ق.ظ - پاسخ دادن

    به بقیه هم پیشنهاد میکنم این سایت رو دنبال کنن

    (0)(0)
  • ناشناس خرداد ۲۷, ۱۳۹۷ - ۹:۱۳ ق.ظ - پاسخ دادن

    با سلام کسی که اینگونه از عدالت واصلاحات وانتقاد سخن میگوید متاسفانه این همه بی عدالتی دولت در حقوق های نجومی اختلاف طبقاتی حاصل ازافزایش قیمت ارز طلا وماشین را نمی بیند

    (0)(0)
  • سلام علیکم عیدتان مبارک و طاعاتتان قبول درگاه احدیت دوستان و هموطنان و همشهریان گرامی و محترم گر چه لایق نیستم لیک به حکم وظیفه تشکروقدر دانی محضر حضرت آیت الله عرب(حفظه الله) برادر محترم و ارجمند دو شهید دفاع مقدس احسنت و طیب الله عرض نموده و آرزومند سلامت و سعادت وتوفیقات روز افزونشان از در گاه خداوندقادر منان می باشم واز امت بزرگواروفهیم به ویژه گرامیان کاشان به خصوص جوانان عزیزاستدعا دارم از این دریای پر فیض بیش از پیش بهره مندشده و کسب فیوضات الهی را نمائیدو نمائیم مبادا خدای ناکرده آن طور که باید و شایدقدر دان این گوهرها امثال آیت الله عرب و حضرت آیت الله آمیر سیدمحمد یثربی وامثالهم نباشیم که افسوسها در پی خواهیم داشت که البته رجاع واثق دارم که این چنین نبوده و نیست و نخواهد بود انشالله لاکن از باب تذکرو دل سوزی محضرارجمندان مصدع شدم چون شاید به ذهن اینگونه تداعی کندکه چون همشریمان هستندوبه راحتی در بین مان ودر بتن جامعه ودر محضرشان. خدای نخواسته کم قدر بدانیم العیاذ بالله.خلاصه التماس دعا:

    (2)(0)
  • دیدگاه شما

    لطفا مقدار صحیح را در کادر زیر وارد نمایید: