تاریخ ارسال : ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ ساعت : ۱۰:۰۱ ق.ظ ۱۱ نظر
Print Friendly

چرا کاشان یک روزنامه ندارد؟

کاشان نیوز– سعید غلامیان: کاشان شهری است – که اگر نخواهیم تعریف به تعارف انجامد- در ردیف دوم درشهرهای ایران قرار دارد. اگر چه با مقایسه‌هایی که از باب شاخصه‌های جغرافیایی، صنایع، دانشگاه‌ها، گردشگری و … می‌شود عده‌ای آن را در زمره شهرهای بزرگ و ردیف اول کشور فهرست می‌کنند که از بعض استانها برتر ایستاده است. 

اما از اینگونه مباحث که بگذریم علاوه بر موارد متعدد، از شاخصه‌های مهم یک شهر مدرن، داشتن حداقل یک روزنامه معتبر برای خبررسانی به تمامی جامعه است، رسانه‌ای که بدست توده مردم برسد، کل جامعه را پوشش دهد، همه را از اوضاع باخبر کند، مشارکت مردمی را در سیاست‌های شهری فراهم نماید، و برنامه ریزی‌ها را تسهیل کند، مشارکت مردمی را جامعه فراهم نماید و محکی باشد برای درستی و صحت.

بعلت عدم دسترسی به آمار نمی‌توان به درستی نیازهای جامعه را تشخیص داد، برنامه درست را طراحی کرده سازماندهی کرد و در نهایت صحت و سقم ادعاها را محک زد و نتیجه را محک زد، نمی‌شود کارهای درست را از نادرست تشخیص داد و این به ضرر کسانی است که درست کار می‌کنند.

متاسفانه آنچه در کاشان انجام می‌شود به نظر امیدوار کننده نمی‌آید، مدیریت ترافیک، شهرسازی، آب،  امور فرهنگی، آبیاری فضای سبز، بهداشت عمومی، مسائل زیست محیطی، نظارت بر کارمندان و مدیران و ادارات و قس‌علی‌هذا. هر جا را دست می‌گذاری و کنکاشی مختصر می‌کنی، ضعف‌های بزرگ دیده می‌شود. به شکلی که اظهارنظر، شکل زشتی پیدا می‌کند، تماماً مجبوری انتقاد کنی که اینجا فلان اشکال هست و آنجا فلان… مدیر این اداره در اینجا فلان ایراد را دارد و در آنجا فلان…. خسته می‌شوی و از طرفی به قول امروزی‌ها متهم می‌شوی به سیاه نمایی…. 

تمام علت هم صرفاً  متوجه ضعف مدیریت نیست، قسمتی سهم عدم مجاری درست ارتباطی است، البته از شاخصه‌های اصلی مدیریت ایجاد کانال و مجاری ارتباطی است که در کاشان مغفول مانده. 

 واقعاً چرا کاشان یک نشریه روزانه ندارد! کاشان استعداد و پتانسیل بالقوه مناسبی از نظر خبر و خبرنگار و اصحاب قلم دارد، اهل هنر و سیاست و اقتصاد و دانشگاهی و… دارد. بگذریم که سعه صدر ندارد! هماهنگی، تحمل و مدارا در این شهر کم پیدا می‌شود، اما بهر حال هست و امید به استفاده از آن هنوز کورسویی دارد. اندکی همت می‌خواهد. 

چند وقت پیش آماری از تعداد نشریات و مجوزهای نشریه در کشور به دستم رسید به این شرح: نشریات در ایران

تعجب آور است! در استان اصفهان 223 مجوز نشریه صادر شده است! و از این تعداد بلاخره ۱۱۶ نشریه موفق به انتشار شده‌اند. اما کاشان چه؟ چند مجوز از این 223 سهم کاشان است؟ اگر سهم شهرستان کاشان را در موضوعات و زمینه‌های مختلف در استان در نظر بگیریم، و با تعداد نشریات مقایسه کنیم خواهیم دید که نه تنها کاشان دلسوز و حامی ندارد بلکه در همه زمینه‌ها نیز مانع تراشی جدی دارد! در هیچ زمینه‌ای استان غم کاشان را نخورده است، حتی کاشان که یکی از تولید کنندگان صاحب نام فرش و… است از طرف استان دچار مشکلات عدیده است. کار تجاری کاشان اگر چه دارای اطاق‌بازرگانی است اما تحت نظرات سخت گیرانه و تعلل استان دچار رکود است و کارهایی تجار که در تهران یک هفته‌ای انجام می‌شود اصفهان چندین هفته دفغ وقت میکند… حکایت انتخاب فرماندار کاشان را نزدیک یک سال پس از تغییر دولت و اظهار نظر نماینده شهرستان در باب فرمانداری ویژه را بخوانید، در زمینه نشریات و خانه مطبوعات و مسائل مربوط به رسانه هم که مثنوی 70 من کاغذ است. به نظر می‌رسد که کاشان در حال درجا زدن است و نیاز به اهرمی برای حرکت دارد و این اهرم چیزی جز یک رسانه مستمر و روزانه نیست، مدیرانی که به خود اطمینان دارند باید کمک کنند یک روزنامه در کاشان تاسیس شود. اما اگر همتی در این زمینه دیده نشود همه متهم به ضعف خواهند شد. قضاوت مردم را نباید دست کم گرفت.

لینک خبر: http://kashannews.net/?p=30575
مطالب مرتبط

  • نقی اردیبهشت ۹, ۱۳۹۳ - ۲:۱۳ ب.ظ - پاسخ دادن

    سلام. بالاخره تلاش شما گل کرد و شهرداری پا به میدان گذاشت. فکر می کنم چند روز دیگه روزنامه منتشر بشه.

    (0)(0)
  • یک شهروند اردیبهشت ۸, ۱۳۹۳ - ۷:۵۱ ب.ظ - پاسخ دادن

    آقای غلامی سلام مطلبتان دلسوزانه وصحیح است ولی فعلا رجال کاشانی مثل زمان دولت احمدی نژاد در محاق هستند وجرءت خود برای فداکاری را از دست داده اندضمنا توجه شما را به افزایش سرسام آور هزینه های دادرسی جلب میکنم تقاضا دارم با قلم زیبایتان مطلبی راجع به اینکه مردم درقبال پرداخت هزینه وپول بیشتر توقع خدمت رسانی بیشتر وبعبارت دیگر مشاهده آش بیشتر در کاسه خودرا دارند بنویسید همیشه موفق باشید

    (0)(0)
    • مدیر سایت اردیبهشت ۸, ۱۳۹۳ - ۹:۴۹ ب.ظ - پاسخ دادن

      دوست گرامی متاسفانه در مورد افزایش هزینه‌های دادرسی باید گفت، «دست ما کوتاه و خرما بر نخیل» است، موضوع هم چیزی نیست که کسی آثار آنرا بر زندگی مردم کتمان کند، در حالی که قوه قضاییه و دولت توان جبران هزینه‌هایشان را از جاهای دیگر دارند اما در حالی که همه صحبت از غمخواری برای شهروندان می‌کنند و دم از شرایط حمایتی می‌زنند، گرانی کاملاً مقتدرانه از دولت و قوه قضاییه شروع شده و کاملاً هم قانونی است! ما شهروندان هم باید تابع قانون باشیم.

      (0)(0)
  • ناشناس اردیبهشت ۷, ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵ ق.ظ - پاسخ دادن

    لطفا این چند تایی که هست را نگه دارید گرفتن مجوز جدید پیشکش مسعود قرائتی

    (0)(0)
  • http://kashan1400.blogfa.com/ اردیبهشت ۴, ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱ ب.ظ - پاسخ دادن

    کاش متولیان فرهنگ کاشان به جای خرج های بی مورد و حیف ومیل بیت المال به فکرانتشار یک روزنامه بودندتا تحقق یا فتن کاشان به استان برای بعضی ها رویا نبوذ

    (0)(0)
  • یک طلبکار از همه! اردیبهشت ۱, ۱۳۹۳ - ۹:۲۰ ب.ظ - پاسخ دادن

    مردم کاشان بیشتر دیدگاه اقتصادی دارند تا فرهنگی به نظر بنده یک فصل نامه برای کاشان کافی است!

    (0)(0)
  • کاشونی اردیبهشت ۱, ۱۳۹۳ - ۶:۱۳ ب.ظ - پاسخ دادن

    روزگار رسانه های دیجیتال است
    کمی دیر از خواب بیدار شده اید تا روزگار این رسانه ها هم نگذشته به فکر تقویت خود بیافتید
    روزنامه های معتبر دنیا هم کم کم به عصر دیجیتال می پیوندند هزینه و مخاطب دو چالش بزرگ پیش روی رسانه های چاپی است که به زودی آنها را منسوخ می کند

    (0)(0)
    • مدیر سایت اردیبهشت ۲, ۱۳۹۳ - ۱:۵۷ ق.ظ - پاسخ دادن

      ادب مرد به ز دولت اوست! جامعه جنابعالی حداقل 30 سال از آن جوامعی که مثال زدیدعقب تر است. تحقیق کنید در کاشان چند نفر اینترنت دارند از 400 هزار جمعیت بعد به فکر عصر دیجیتال باشید.

      (0)(0)
  • بيدگلي اردیبهشت ۱, ۱۳۹۳ - ۹:۲۵ ق.ظ - پاسخ دادن

    درعدم حمايت مسئولان فرهنگي وغير فرهنگي شهرهاي كاشان وآران وبيدگل از مطبوعات محلي همين بس است كه آگهي هاي فراوان ثبتي وقضايي و مزايده ها ومناقصه ها و … توسط مسئولين شهرستان هاي كاشان وآران وبيدگل به روزنامه ها و مطبوعات كشوري واصفهاني سفارش داده مي شود ومطبوعات ويژه نامه هاي محلي راازاين كمك محروم مي كنند .

    (0)(0)
  • تیدا فروردین ۳۱, ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰ ب.ظ - پاسخ دادن

    دلسوزی اقای غلامیان عزیز را درک می کنم و کاملا درست است اما مشکل فرهنگ عمومی مردم کاشان است که در مقطعی از تاریخ گیر کرده وبد گرفتار شده وجالب است بدانید که مسولین غیر بومی در نگه داشتن جو ریا و تزویر در کاشان بسیار تلاش کردند ومانع نوگرایی هستند.

    (0)(0)
  • مهدی سلطانی راد فروردین ۳۱, ۱۳۹۳ - ۶:۱۱ ب.ظ - پاسخ دادن

    در باب نیاز شهرستان کاشان به یک روزنامه سال های متمادی ست که بحث و سخن فراوان گفته شده و گفته میشود . به نظر میرسد تحقق این رؤیا به یک تابو تبدیل شده آن هم به این دلیل که از یک طرف زعمای قوم اداره کننده شهرستان طاقت انتقاد و نقد را ندارند و برایشان همین چند سایت و رسانه محدودی که در کاشان فعالند و البته کاری جز مدح و ستایش آنان ندارند ( البته برخی از سایت ها و رسانه ها ) کفایت می کند و از طرف دیگر مشکلات و زیرساخت های راه اندازی و استارت یک روزنامه ( دفتر – پرسنل ، که حداقل شامل 3 – 4 خبرنگار و 2 عکاس + طراح و صفحه آرا و چاپخانه و … ) باعث شده تا این رؤیا فعلأ در حد همان رؤیا باقی بماند !!!! اینکه کاشان صاحب یک روزنامه فعال و پویا شود به نظر می رسد که در شرایط فعلی و با حضور کسانی که فعلأ در رأس امور اجرائی شهر ( از فرمانداری تا مدیران امور فرهنگی )هستند تحقق ناپذیر است و تا کاشان صاحب مسؤلانی بومی و دلسوز نشود حدأقل در بحث راه اندازی روزنامه هیچ چشم اندازی را شاهد نخواهیم بود .. در شأن تمدن 7500 ساله کاشان و با آن همه پیشینه تاریخی و فرهنگی نیست که در آن و در حال حاضر فقط یک هفته نامه علیرغم گذران 16 سال از عمر خود همچنان ( فقط به بودن !!!! ) بیندیشد و جدا از این مسئله شهر بجای داشتن حدأقل هفته نامه های دیگر روز بروز در چنبره آگهی نامه های رنگی و خوش خطو خال قرار گیرد !!!!!!

    (0)(0)
  • دیدگاه شما

    لطفا مقدار صحیح را در کادر زیر وارد نمایید: