کاشان نیوز: رسانه در جهان امروز یکی از ارکان تعامل و ارتباط عمومی است، کسانی که از کار رسانه مطلع هستند و از آن استفاده میکنند نشان میدهند که از کم و کیف و سازوکار جهان مدرن مطلع هستند و کسانی نیز هستند که از این سازوکار بیاطلاع و ناآگاهاند و گاه بجای اینکه نقش رسانه را بدانند دچار سوءتفاهم شده و رسانه را مقصر قلمداد میکنند.
کاشان نیوز در راستای خبررسانی صحیح و حرکت در مسیر کارکرد درست رسانه سعی در ایجاد راهی برای تبادل آراء و نظرات داشته و دارد.
اخیراً یادداشتی با عنوان «شکسپیر با لهجه کاشانی» در کاشان نیوز منتشرشده است که جوابیهای در مورد آن برای کاشان نیوز ارسالشده است. با استقبال از این نقد و به حرمت تضارب آرا نقد جناب وحید رضا صادقپور عیناً منتشر میگردد:
«در شهرمان کاشان و در رسانهها و سایتهای خبری بهواقع جای نقد اصولی خالی است نقدی که نویسنده آن دارای سواد تئاتری و اطلاعات درست در مورد سبکهای مختلف ادبی باشد.
تصمیم نداشتم در این مورد چیزی بنویسم یا گلایه یا تعریف و تمجیدی بکنم اما پسازاینکه در سایت محترم کاشان نیوز در چند نوبت در مطالبشان نام بنده را داخل گیومه قرار داده و آسمان را به شقیقه ربط دادند لازم دیدم نکاتی را جهت آگاهی و حداقل تغییر روش و منش نقدنویسی تذکر دهم.
۱_یک نمایش آیینی و سنتی در کاشان روی صحنه است اینکه یک نمایش آیینی و سنتی را با یک کار کودک قیاس کنیم و در آخر نتیجه دلخواه خود را بگیریم نهتنها اشتباه است بلکه اخلاقی هم نیست… .
اینکه نظرات شخصی را داخل یک نقد کنیم و نظر کودک پنجساله را برای خوب یا بد بودن یک کار لحاظ کنیم اگر نگوییم بیانصافی است باید بگوییم از ناآگاهی منتقد سرچشمه میگیرد
نمایش علاءالدین ۳۶سانس برای مدارس و کودکان اجرا شد و لحظاتی از اجرا اگر از دیوار صدا درمیامد ولی از ۴۰۰ نفر کودک حاضر در سالن صدایی درنمیآمد حال که کودک همراه منتقد محترم از آن کار خوشش آمده و از این نه …این بحث فنی نیست و کاملاً سلیقهای است …
۲_نکته دیگری که به ناآگاهی منتقد از روشها و سبکهای کارهای تخت حوضی برمیگردد این است که بیرون نشستن بازیگران را یک خلاقیت و برای اولین بار در کاشان اعلام فرمودند… .
لازم به ذکر است که نمایشهای تخت حوضی و تعزیه از شیوه فاصلهگذاری برشت استفاده میکنند یعنی بازیگر به تماشاگر اعلام میکند من یک بازیگر هستم و هیچچیز واقعی نیست به همین دلیل بازیگران از صحنه خارج نمیشوند
…و این شیوه بارها در کارهای مختلف کارگردانان محترم کاشانی اجراشده من خواهشم از سایتهای معتبر خبری این است که نقد کارهای تئاتری را به دست اهلفن بسپارند و نظراتی که باعث گمراهی طیف عظیم خوانندگان آن میشود را منتشر نفرمایند
این مطلب فقط در اندازه یک کامنت از یک تماشاگر عام ارزش فنی داشت نه کمتر و نه بیشتر»
اجتماعی , اخبار , یادداشت
پاسخی بر نقد «شکسپیر با لهجه کاشانی»
اشتباه است که یک نمایش آیینی و سنتی را با یک کار کودک قیاس کنیم
لینک خبر:https://kashannews.net/?p=73023
آخرین ارسال ها
-
بازار سنتی کاشان تحت نظارت و کنترل ستاد انضباط شهری شهرداری کاشان
-
تبلیغات هدفمند، راز موفقیت مزون زنانه
-
کتاب کمی «دیرتر نوشتن» در مورد امام زمان و منتظران واقعی آن حضرت
-
کاشی کاری ایرانی، جلوه گر اصالت و زیبایی
-
ما آن شقایقیم که با داغ زادهایم
-
گلستان، بوستان و غزلیات سعدی به بازنویسی و گردآوری جعفر ابراهیمی و مسعود علیا
-
پایان فعالیت دستفروشان در بازار کاشان
-
نوروز باستانی و جشن رپیدونگاه بر دوستداران آسمان فرخنده باد
-
افزایش ۴۵ درصدی نرخ حمل و نقل عمومی در کاشان
-
پاسخ به سوالات بی جواب متقاضایان مسکن ملی کاشان وظیفه کیست
آخرین ارسال ها
آخرین ارسال ها
-
بازار سنتی کاشان تحت نظارت و کنترل ستاد انضباط شهری شهرداری کاشان
-
تبلیغات هدفمند، راز موفقیت مزون زنانه
-
کتاب کمی «دیرتر نوشتن» در مورد امام زمان و منتظران واقعی آن حضرت
-
کاشی کاری ایرانی، جلوه گر اصالت و زیبایی
-
ما آن شقایقیم که با داغ زادهایم
-
گلستان، بوستان و غزلیات سعدی به بازنویسی و گردآوری جعفر ابراهیمی و مسعود علیا
-
پایان فعالیت دستفروشان در بازار کاشان
-
نوروز باستانی و جشن رپیدونگاه بر دوستداران آسمان فرخنده باد
-
افزایش ۴۵ درصدی نرخ حمل و نقل عمومی در کاشان
-
پاسخ به سوالات بی جواب متقاضایان مسکن ملی کاشان وظیفه کیست
سلام به لطف آقایان ازجمله نگارنده متن چند سالی است که با شوهای بی سرو ته در قالب نمایش خلق الله را سر کیسه می کنند .نمایش های بی مغزی که به قول یکی از دوستان فقط برای پول هست و....جالب است اگر کسی هم انتقاد کند توسط این بزرگواران وفک وفامیلشان بایکوت می شوند. امان از دوغ لیلی /ماستش کم بود آبش خیلی
سلام فک وفامیل نه درست است بنویسیداگرکسی انتقادی کرد یا علیه شان موضع گرفت، با هر شکل وترفند، توسط قبیله شان بایکوت می شوندوگاهی هم تا مرز خودمرگ هنری وغیرهنری خودخواسته هدایت می شوند.
زمانی بین هنرمندان اروپایی گفتگو از این بود که هنر برای هنر است یا هنر برای جامعه، این دو دیدگاه مکاتب فلسفی زیادی را در شاهراه هنر ایجاد کردند، عده ای عقیده داشتند هنر باید هدفی والا برای هدایت جامعه داشته باشد و عده ای معتقد بودند که هنر به صرف هنر بودنش اعتبار دارد و الزاماً نباید هدفی را دنبال کند. ما امروز در کاشان شاهد ایجاد مکتبی جدید هستیم که روی آن مکاتب را کم کرده! هنر برای پول!!
من با دیدگاه این دوست عزیز مخالف هستم. در همان قرون هم هیچ هنرمندی حاضر نبود اثر هنری خود را رایگان به دیگری بدهد. اگرچه این اصل مکاتب هنری را نفی نمیکند. اما امروز در شهر ما غم معیشت نیز بر هرچه هنر و هنرمند بخوانیم سیطره یافته است و برای هنر و هنرمند اعتباری باقی نگذاشته است و همین خواه ناخواه بر آثار هنری نیز تاثیر میگذارد. اما اینکه ما نخواهیم هیچ نقدی را بپذیریم نیز بر خلاف عقل و منطق و روح هنر است.
باسلام درتقسیم بندی شمایک مسئله رعایت نشده است! هنر را از منظر رسالت اجتماعی، درسه دسته هنربرای هنرمند، هنر برای هنر و هنر برای جامعه تقسیم بندی می کنند. تقسیم بندی دوگانه هنر برای هنر و هنر برای جامعه یا همان دوگانه معروف خاص وعام بودن هنر، قبل از این حرفها مطرح بوده است شاید درصدسال قبل!! حالادیگردردنیا تقسیم بندی سومی هم به آن اضافه شده: هنربرای هنرمند! چیزی که درکاشان داریم آن را می بینیم. هنرمندان کاشان، هنر را نه فقط برای بقای هنر که برای بقای نام ومطرح شدن اسم خود، کارمی کنند.گوشه وکنار، نظری هم به جامعه دارندولی اغلب بانیازهای جامعه هم غریبه وبرای دل خودکارمی کنند وگرنه این همه هنرمندنام آشنانداشیم که بعدازمرگ معروف می شوند. دراصل هنرمندان شهیردرزمان حیات شان هیچ شهرتی نداشته اند وبعداز مرگ شان تازه جامعه ظرفیت فهم آنهاراپیدامی کرده است.اگرباورنکنیددرفهم تان ازهنریا همان باصطلاح هنرمندان وهنردوستان سوادهنری شک می کنم. خوش باشید.
مشکل چیز دیگری است اگر سعی کنیم حوزه ی فعالیت خودمان در هنر را بشناسیم و در راستای ارتقا و توسعه و تبلیغ و ترویج آن پژوهش کنیم فعالیت کنیم آزمایش و خطا کنیم و اجرا کنیم هیچ وقت درگیر چنین نقدهایی نمیشویم اینکه بخواهیم همزمان در چند رشته و سبک نمایشی یا هر هنر دیگری آن هم در این سن فعالیت کنیم و تایید همه را هم بگیریم من به شما بدون هیچ تعارفی بگویم که کار اشتباهی را مرتکب شده ایم
گفته اند: چون سر و کار تو با کودک فتاد/پس زبان کودکی باید گشاد تئاتر کودک متخصص کودک میخواهد، این تئاتر آنی نبود که میگویند. نشانه این سخن هم از آنجا راستی آزمایی میشود که ببینیم چند درصد کودکانی که حاضر بودند از این تئاتر خندیدند؟ واقعاً بررسی شده؟ خود بنده شاهد عینی این داستان بودم. کودکان حاضر مبهوت نور و حرکت و صدا بودند و چیزی از تئاتر دستگیرشان نشد و نمیخندیدند. اما متاسفانه فحاشی ها و کلمات و حرکات نامناسبی که در این نمایش بود را بخوبی دیدند. تئاتر نباید به قیمت خنداندن دست به هر حرکتی بزند. طنز ارکان و اصولی دارد که با لودگی و تمسخر فاصله بسیار دارد.