کاشان نیوز: استاد دانشگاه کاشان با تببین بحث حادثه عاشورا و استنباط فهم دینی گفت: یزید طوری خودش را جانشین فرستاده خدا بین مردم معرفی کرده بود، که اطاعت از او یکی از اصول دین و مخالفت با او دشمنی با خدا محسوب میشد.
«سعید قماشی» که در نخستین نشست از دهمین برنامه تعزیت آفتاب، شامگاه یکشنبه ۲۳ آبانماه در مسجد میرنشانه سخن میگفت، اظهارداشت: جوهر دین یک امر شناختی و معرفتی است، دین با عقل و آگاهی سرکار دارد، اساس دین تحقیقی است نه تقلیدی، اصول دین را باید با آگاهی پذیرفت و منطق و عقل میگوید که تقلید در اصول دین حرام است.
قماشی فهم و برداشت از دین را مخصوص خود انسانها دانست و گفت: وقتی رویکرد شناخت دین تحقیقی است و روش تحقیقات هر انسانی با انسان دیگر فرق دارد، پس این یک امر فردی است و اگر دین به شخصی تحمیل شود حرکتی ضد دین است.
وی با بیان اینکه معتقدم اصول و فروع دین بیشتر از اینهاست تصریح کرد: تعداد اصول و فروع دین با توجه به فهم انسانها متغیر است. انسانشناسی از نظر من یکی از اصول دین است، ولی بعضیها اصول دین را رها کردند و به تفسیر فرعیات دین مثل حجاب و امر به معروف و غیره میپردازند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ناسازگاری دین و حکومت گفت: حکومت وسایل و ابزارهایی میخواهد که اکثر اوقات متفاوت و بعضا متضاد با دین است، مثلا حکومت برای برقراری نظم مجبور به کنترل و نظارت است و برای این کنترل و نظارت باید خیلی از وقتها مصلحتاندیشی کند و با توجه به اینکه فلسفه وجودی دین کشف حقیقت است، دیانت با مصلحت پیش نمیرود. مولی علی (ع) به مشاوران مصلحتاندیش خود گوش نداد زیرا میدانست حقیقتخواهی با حکومت همخوانی ندارد.
قماشی به تفاوتهای ذاتی دین و حکومت و اینکه جوهر حکومت قدرت و الزام است و برای مدیریت جامعه نیاز به قانون دارد ولی جوهر دیانت عبودیت است و الزام نمیپذیرد خاطرنشان کرد: حکومت یک امر دنیوی و ذاتا پست است ولی دیانت یک امر قدسی است. وقتی دیانت کنار حکومت بنشیند، حکومت مقدس جلوه پیدا میکند، دقیقا همان که یزید کرد و خودش را مقدس نشان داد و با امام جنگید.
وی با اشاره به لزوم نقد برای حکومت اظهارداشت: اگر حکومت نقد نشود خطاها رفع نمیشود، ولی در عبودیت باید ذوب شد و فقط پیروی کرد. وقتی به حکومت دینی انتقاد شود، انتقاد به دین تلقی میشود و ثابت کردن و تفکیک کردن این دو سخت و دشوار است، همانطور که یزید با این حربه مردم را قانع کرد تا با نوه پیامبر بجنگند و تا آن حد نفرت داشته باشند که آنها را بکشند و اموالشان را به تاراج ببرند.
دیدگاه شما