کاشان نیوز– اعظم السادات مسعودی علوی*: شب بود و ماه. زمین مست، آسمان مست.
صدای استاد بار دیگر در عمارت چهلستون پیچید و ماه چونان تاج، نه بهتر بگویم حضرت تاج چونان ماه بر بالای کاخ چهلستون خودنمایی میکرد.
آری! جای غرور هم داشت…در آن شب خاطرهانگیز، شاگرد آن سالهای دور خود را بر ایوان چهلستون، نغمهخوان میدید! از صدای خوشش، نهفقط بلبلان نغمهخوان که باغ و باغبان نیز از خود بیخود میشدند.
ارکستر موسیقی ملی ایران که بیست سال پیش به رهبری استاد فرهاد فخرالدینی و با حضور خسرو آواز ایران چهلستون نصف جهان را بیقرار ساخت – و در آن چهار شب اجرا استاد حسن کسایی، استاد علیاصغر شاه زیدی و استاد فریدون مشیری و استاد علی تجویدی بهعنوان مهمانان افتخاری حضور داشتند- اکنون بعد از دو دهه خاموشی، این بار با آوای خوش نگین تاج اصفهان، استاد علیاصغر شاه زیدی و به رهبری استاد فریدون شهبازیان، در کاخ چهلستون جام مدهوشی، به عاشقانش هدیه کرد.
آفتاب، تن نیمهجانش را هنوز بر لباس روز داشت که خودم را به کاخ چهلستون رساندم. جمعیت زیادی در پشت در حاضر بودند تا با ارائه بلیت اذن دخول بگیرند.
در بین جمعیت قدم میزدم تا احساس آدمهایی که برای شنیدن آواز استاد آمدهاند را بشنوم.
هرکسی از هر دری از موسیقی سخن میگفت؛ و چه زیبا بود وقتی میشنیدم که این مردم هنردوست، بزرگان هنر دیارشان را از یاد نبردهاند؛ و چه نیکو از استاد کسایی، استاد شهناز، استاد تاج و دیگر بزرگان برای جوانان میگفتند و آن شب نیز به حرمت استاد علیاصغر شاه زیدی، استاد گرانسنگ موسیقی ایران و پاسداشت یاد هنرمندان گذشته خود بار دیگر در این عمارت تاریخی جمع شدهاند تا گذشته شیرین آن روزها را تکرار کنند.
«استاد علی اصغرشاهزیدی در بیستم بهمنماه سال ١٣٢٧ در اصفهان چشم به جهان گشود. بهواسطهی بهرهمندی از صدایی خوش و به خاطر علاقهمندیاش به آواز از سیزدهسالگی یادگیری ردیفهای موسیقی ایرانی را آغاز کرد و پس از ۸ سال، در سال ۱۳۴۹ به محضر استاد آواز ایران جلال تاج اصفهانی راه یافت و به مدت یازده سال بهطور مستمر از استاد تعلیم گرفت.
استاد شاه زیدی، همچنین محضر استادان گرانقدر حسن کسایی، جلیل شهناز و علی تجویدی را درک کرده و از شیوهی سید عبدالرحیم اصفهانی و رهنمودهای سید محمد طاهرپور بهره برده است.
یکی از رخدادهای ارزشمند در کارنامه موسیقی استاد، کسب رتبهی نخست وی در رشتهی آواز در دومین آزمون سراسری باربد به سال ۱۳۵۷ است.
تدریس آواز قریب به یک دهه در هنرستان موسیقی اصفهان و واحد موسیقی صداوسیمای اصفهان و تدریس خصوصی آواز از سال ۱۳۶۴ تاکنون از فعالیتهای گستردهی آموزشی او حکایت دارد شاه زیدی علاوه بر تسلطی که به آواز ایرانی دارد با نواختن نی آشنایی بسیار دارد.»۱
ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان و با نغمهخوانی استاد علیاصغر شاه زیدی دهم و یازدهم تیرماه، به مدت دو شب بر ایوان چهلستون اجرا داشت که با استقبال پرشور هنردوستان روبرو شد و ازآنجاکه هدف این ارکستر کشف استعدادهای جوان و خلاق در عرصه موسیقی این مرزوبوم است حضور نوازندگان جوان در این عرصه نشان از جوانگرایی و انتقال این میراث ارزشمند به نسل جدید است.
درمجموع میتوان گفت؛ ارکستر ملی ایران در ادامه حرکتش و در آغاز رهبری جدیدش، راه خود را بهخوبی پیش میبرد.
اجرای پرلودهای استاد شهبازیان در کنار تصانیفی چون؛ جام مدهوشی، سرو دلجوی، سروش آسمانی و کاخ بلند با آوای خوش استاد شاه زیدی ترکیب زیبایی از یک اجرای دلچسب و بهیادماندنی را برای مشتاقان موسیقی رقم زد.
تصنیف کاخ بلند که سروده استاد حکیم ابوالقاسم فردوسی است حسن ختام اجرای آن شب و پایانی خردمندانه و زنگ هشداری مدبرانه برای همگان بود تا بخاطر بسپاریم که هر چه داریم از ادب پارسی است و این غرور را بهعنوان تحفهای از آن شب با خود به یادگار ببریم و فراموش نکنیم که برای زنده نگهداشتن ادب پارسی همچون فردوسی باید بسی رنج برد.
هنر زاییده ادبیات است وبی سبب نیست از هر منظر که آن را بنگریم زیباست.
در میان همه هنرها، هنر موسیقی جایگاهی ویژهای دارد. چراکه برای درک این هنر نیاز به دیدن نیست، هر جا و بر هر کاری که باشی موسیقی بر جانت مینشیند وبی آنکه بخواهی گاه تو را به شوق میآورد و گاه تو را به اندیشه و فکر فرومیبرد.
برگزاری ارکستر ملی ایران که بعد از دو دهه سکوت در نگین نصف جهان با حضور فرزند خلف تاج اصفهانی، استاد علی اصغر شاه زیدی برگزار شد کاری بس سترگ و ستودنی بود.
شب به نیمه رسید و مجلس به آخر و هوا خوش و سرمست!
جمعیت آرامآرام کاخ چهلسون را ترک میگفتند اما ستونها و در و
دیوارهای کاخ، تازه عاشقی ازسر گرفته بودند.
بیاختیار یاد این بیت افتادم؛
غیر از هنر که تاج سر آفرینش است
دوران هیچ سلطنتی جاودانه نیست
*-روزنامه نگار
با درود و سلام و سپاس فراوان