کاشان نیوز: بعد از سپری کردن یک ماه نیایش، نماز و روزه در مهمانی الهی، و با طلیعه روح افزای عید سعید فطر، نماز عید فطر در صبح روز سه شنبه هفتم مردادماه و با حضور با شکوه نمازگزاران در مسجد حوضخانه و به امامت آیت الله حاج شیخ حسین عرب استاد سطوح عالی حوزه های علمیه کاشان و عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز کاشان برگزار شد.
خطبه نخست آیت الله عرب به طرح مباحث دینی اختصاص داشت. ایشان در ابتدای این خطبه و با اشاره به فراز «الذّی جَعَلتَهُ لِلمُسلِمینَ عیداً» از دعای قنوت نماز عید فطر، آرزو کردند که روزگاری برسد که این دعا تحقق عملی پیدا کند و عید فطر در تمام کشورهای مسلمان همزمان و در یک روز برپا شود و این اختلاف بین کشورهای مختلف از بین برود. ایشان تنها راه تحقق این امر را تکیه بر نظر فقهی مرحوم آیت الله العظمی خوئی در این رابطه عنوان کردند که اگر در هر کدام از کشورهای اسلامی، ماه شوّال رؤیت شد، در تمام کشورهای دیگر که با آن کشور در شب مساوی هستند، حتی اگر اول شب یکی، آخر شب دیگری باشد، نیز عید فطر اعلام شود.
استاد سطوح عالی حوزه های علمیه کاشان در ادامه ی این خطبه ایشان با تأکید بر این نکته که ماه رمضان ماه قرب الهی، تمرین خودسازی و درک مبدأ و معاد برای انسان هاست، دعاها و نیایش های این ماه را در همین راستا دانسته و حاصل تربیت معنوی این ماه را بازگشت به فطرت پاک انسانی برشمرده که مسلمانان آن را به عنوان عید فطر جشن می گیرند. به عنوان نمونه، دعای جوشن کبیر که در آن صفات و اسماء الهی عنوان شده است تا انسان با تدبر در آن ها و در امور زندگی خود، بتواند مصداق این سخن حضرت پیامبر (ص) شود که : «تخلّقوا بِاخلاقِ الله».
خطبه ی دوم آیت الله حاج شیخ حسین عرب، به طرح برخی مسائل سیاسی اختصاص داشت. استاد حوزه علمیه کاشان با اشاره به اوضاع این روزهای فلسطین و غزه، «عدالت» و «ظلم» را دارای حسن و قبح ذاتی دانسته و اشاره کردند که ظلم و جنایت و بی عدالتی چون بر خلاف فطرت پاک انسانی است، در هر کجای دنیا که انجام شود از نظر عقلی مردود و مذموم است و بنابراین، حملات و جنایات اسرائیل به غزه، نه فقط از نظر اسلامی، بلکه از نظر انسانی و عقلی نیز مذموم است و همه باید به هر شکلی که می توانند آن را محکوم کنند.
ایشان در ادامه بحث گروه های تندرو و تروریستی در برخی کشورهای خاورمیانه را مطرح کردند، مثل گروه افراطی داعش که اعمال آن ها با آن که به اسم اسلام و ظاهراً برای رضای خدا و پیامبر انجام می شود ، ظالمانه است. ایشان «جهل» را عامل اصلی چنین تحرک های افراطی دانسته و اظهار داشتند برای حل ریشه ای چنین مشکلاتی، باید بزرگان هر دو مذهب بزرگ اسلامی یعنی شیعه و سنی بنشینند و باهم گفتگو و مذاکره کنند.
بخش دیگری از خطبه دوم آیت الله عرب به مسائل سیاست داخلی اختصاص داشت. ایشان با تأکید بر این نکته که همچنان به «جمهوری اسلامی» و «قانون اساسی» اعتقاد قلبی دارد، اظهار داشت که : «همچنان این مدل حکومت را بهترین شیوه حکمرانی می داند اما به شرطی که حکمرانان، به همان اصولی که به خاطر آن ها این انقلاب انجام شد پای بند باشند. اگرچه در کشور ما متأسفانه حرف های امام خمینی(ره) توسط رسانه های حاکمیت مصادره ی به مطلوب می شود، اما حضرت امام خمینی(ره) ، رهبر کبیر انقلاب به صراحت اظهار داشته بودند که در جمهوری اسلامی کمونیست ها هم در اظهار نظر آزاد هستند. امروز متأسفانه چنین رویه ای در حاکمیت وجود ندارد. امروز منتقدان دلسوز جامعه با برچسب های عامل بیگانه بودن، مورد اهانت و تهمت قرار می گیرند. متأسفانه فضای سیاسی کشور سال هاست که دچار انسداد شده و این فضای بسته می تواند عامل فسادهای دیگر شود. رسانه ها، کارشناسان و خطیبان نماز جمعه در قضایایی مانند اختلاس های چند هزار میلیاردی دولت گذشته، همواره به برخورد با این موارد تأکید می کردند ولی هیچ کدام اشاره ای به علت های آن نمی کردند. به نظر من، علت اصلی این فسادها، انسداد سیاسی بود که بر جامعه حاکم شده بود. در غیبت رسانه های منتقد، و در روزگار برخورد چکشی با منتقدان، سوء استفاده کنندگان از فضا استفاده می کنند و چنین فسادهای اقتصادی را ایجاد می کنند.»
عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز کاشان در ادامه با ذکر این نکته که عادت ندارد در سخنرانی هایش اسم افراد را بیاورد، اما این بار ناچار است که رفتارهایی را که تعداد اندکی از نمایندگان مجلس با آقای سید محمد خاتمی دارند و خواستار ممنوع البیان و الخروج و التصویر ایشان شده اند! ، محکوم کند. ایشان آقای خاتمی را آبروی ایران در عرصه بین الملل و از محبوب ترین چهره های سیاسی ایران دانسته و تأکید کردند که ایشان از هر نظر پاک ترین فرد دستگاه اجرایی بوده اند زیرا، اگر مخالفان آقای خاتمی مدرکی از تخلف و فساد ایشان در اختیار داشتند امروز آن را به عرش اعلا رسانده بودند! در حالی که پرونده قضائی تخلفات رئیس جمهور قبل هنوز در جریان است. ایشان رفتار آقایان خاتمی و هاشمی بعد از فشارهای سال 88 را نجیبانه دانسته و عنوان کردند این دو بزرگوار اگر می خواستند می توانستند رفتارهای تندتری هم از خود داشته باشند اما به خاطر انقلاب و اسلام و ایران، در مقابل این همه اهانت و فشار، رفتار کنترل شده ای از خود نشان دادند.
حضرت آیت الله حاج شیخ حسین عرب، علت اصلی این طور مخالفت ها با آقای خاتمی را «حسادت» دانسته و تأکید کردند که در جمهوری اسلامی باید اصلاح گرایان اجازه داشته باشند که سیاست های اشتباه را نقد کنند.
موضوع بعدی صحبت های ایشان، مسئله «عدالت رسانه ای» بود. ایشان عنوان کردند که «متأسفانه رسانه ملی چنین عدالتی را در سیاست های مدیریتی خود ندارد. در مسائل حساس سیاسی، یک طرف جریانات، آزادانه اجازه دارند که هر تحلیل، حرف، تهمت و برچسبی بزنند و طرف های مقابل هیچ تریبونی برای دفاع از خود ندارند. مثلاً چند ماه قبل بود که یکی از خطیبان نماز جمعه تهران در تریبون نمازجمعه که میلیون ها بیننده زنده و غیرزنده دارد، حکم محاربه برای دو نفر از فعالان سیاسی کشور را صادر کردند! در حالی که بنده مطمئن هستم، صدها مجتهد مسلّم هستند که با این حکم مخالف هستند و آن را باطل می شماند ولی هیچ تریبون و رسانه ای برای بیان حرف های خود ندارند.»
آیت الله عرب در صحبت های پایانی خود، با حمایت از دولت آقای روحانی، آقایان موسوی و کروبی را از دلسوزان انقلاب برشمردند و خواستار آن شدند که مسئله حصر به شکلی با تدبیر دولت و همکاری حاکمیت پایان یابد.
صراحت آیة الله عرب وصداقت وتقوای ایشان آدمی رابه یادحضرت. آیة اله حاج اسدله خراسانی می اندازدوجودامثال این بزرگان مایة فخرومباهات است-
درود بر عالم شجاع، روشن بین و با صراحت حضرت ایت اله عرب که همواره در خط امام بوده اند و حقیقت را فدای مصلحت نکرده اند و در کنار مردم مانده اند. مردمی که بخش قابل توجهی از جامعه ما را تشکیل داده و تریبونی ندارند که صدایشان را به گوش مسئولین برسانند
درود بر ایشان. امیدوارم بقیه روحانیون نیز شهامت ایشان را داشته باشند.عزت ایشان مستدام باد.