کاشان نیوز-ابوالفضل نجیب: مصاحبه مبسوط محمود احمدینژاد و به تعبیری پدیده هزاره سوم درباره موسیقی ایران خنده و خشم توأمان بسیاری را برانگیخت.
این واکنش متناقض البته پیش از آنکه به عقبه و عملکرد او بهعنوان رئیسجمهور هشتساله مرتبط باشد. به اظهارات تخصصی!! او درباره موسیقی و اسامی خوانندگان پیش و بعد از انقلاب مربوط میشود.
کاش احمدینژاد حداقل آنقدر درایت و هوشمندی و … میداشت تا حداقل قبل از این افتضاح با یک جوان دوازده سیزدهساله امروزی علاقهمند به موسیقی درباره آنچه میخواست بگوید مشورت میگرفت؛ و البته نباید از نقش خبرنگار تخصصی موسیقی در این افتضاح بار آمده غافل ماند که از روی عمد یا ناآگاهی نشست و هر چه هزاره سوم خواست افاضه فرمود.
اینکه حتی احمدینژاد آنقدر باز و تساهل گرا شود که صدای امثال آغاسی و خوانندگان زن پیش از انقلاب را برتابد و شنیدن صدای آنها را بهحق آزادی و انتخاب شهروندان و سلایق تعبیر کند، پذیرفتنی است.
بههرحال آدم است و قابلتغییر؛ اما اینکه این آدم در چرخه تحول فرضی امثال ویگن خواننده ترانه زن ایرونی قشنگه و ستار خواننده محبوب دربار و فرح با آن ترانه معروف شازده خانم که برای دختر شاه خواند، در زمره خوانندگان اعتراضی زمان شاه معرفی کند. این دیگر هیچ ربطی به تحول و تغییر و تحولخواهی ندارد.
احمدینژاد آنقدر پرتوپلا است که نمیداند عکس ستار با خانواده پهلوی هنوز روی میز کار فرح در خانهاش جا خوش کرده؛ و نمیداند ستار هنوز با فرح و خانواده پهلوی رابطه صمیمانه دارد. اینکه احمدینژاد راستراست توی چشم ما نگاه کند و از معین و حبیب و شجریان حرف بزند و با صدای هیچکس اشک بریزد و در همان حال خود را در مقایسه با خسرو آواز ایران مظلومتر از او معرفی کند، هیچ ربطی به تحولخواهی ندارد.
اینها در عالم واقع جز به شیادی نمیتوان تعبیر کرد؛ که البته ماندهام فرض احمدینژاد از مخاطبان این مصاحبه چه کسانی بوده. اینکه خیال کنیم احمدینژاد آنقدر ساده باشد که نداند دوروبر او و در جامعه امروز چه میگذرد، سادهانگاری است.
میشود به این شو و شومن از زاویه دیگری نگاه کرد. از این زاویه که اتفاقاً احمدینژاد در ماهیت یک شومن تمام معنی است. یک شومن ایرانی معروف مقیم در امریکا بارها گفت در دوران ریاست جمهوری احمدینژاد اصلن دنبال سوژه نبودم. فقط اظهارات احمدینژاد را بدون کمترین تغییر روی سن نقل میکردم و سالن از خنده منفجر میشد. به نظر میرسد هزاره سوم این پتانسیل ذاتی را تازه کشف کرده باشد.
منظورت از کلمه «اصلن» همون «اصلا» بوده دیگه؟!!!!!!!!!!!!
اگر بنویسیم خواهر بخوانیم خاهر اشکالی ندارد اما اگر تنوین را که در فارسی نداریم از یک کلمه حذف کنیم اشکال پیدا میشود!!! تنوین از نشانههای ثانویهٔ الفبای فارسی برگرفته از الفبای عربی است. سه نوع تنوین در زبان عربی وجود دارد که وارد زبان فارسی شدهاست: تنوینِ نصب، اً، ـاً، مانند: ظاهراً، عملاً، قبلاً، معمولاً، واقعاً، ابتدائاً، احیاناً، استثنائاً، بِناءً علیهذا (بِنائاً علیهذا) تنوینِ رفع، ــٌـ، مانند: مضافٌالیه، مفعولٌبه، مقسومٌعلیه تنوینِ جرّ، ــٍـ، مانند: بعبارهٍاُخری از این میان، تنوینِ نصب در زبان فارسی شیوعِ بسیار بیشتری دارد. فارسی را پاس بداریم بهتر نیست؟؟!!