کاشان نیوز: سفیدشهر به دنبال تثبیت هویت جعلی برای نصرآباد (نگاهی به تحرکات سیاسی و رفتار خطرناک مدیران سفیدشهر و حامی بالادستی)
۱- اینکه برخی نویسندگان نصرآبادی که با شعف از تغییر نام این روستا به سفیدشهر یادکرده و «تاریخ سفیدشهر» مینوشتند و حتی با دست بردن در مطالب تاریخ کاشان ضرابی، نام سفیدشهر را در آن جعل میکردند، (تاریخ سفیدشهر، ص ۸۸) اما اکنون درصدد جایگزینی همان نام قبلی نصرآباد هستند، نشان میدهد که از ابتدا برای احراز هویت به بیراهه رفتهاند، چنانکه همچنان نیز به بیراهه میروند.
۲- کتاب تاریخ سفیدشهر (قم، زمزم هدایت، ۱۳۸۶) به قلم «سید محمد ساداتینژاد» گویای این حقیقت است که نویسنده در خارج از سفیدشهر دنبال هویت خود میگردد و هر جای مهم تاریخی و جغرافیایی اطراف، حتی کوههای بالادست مشکان را نیز به نام سفیدشهر ثبت میکند. (همان، ص ۷۷-۷۸)
این شیوه نامعهود و غیرعلمی که مستلزم جعل و تحریف واقعیتهای تاریخی است تا آنجا پیش میرود که نویسنده بسیاری از آثار و محوطههای مهم تاریخی حوزه شهرهای مشکات، یزدل، نوشآباد، علیآباد و محدودههای شهرستان آران و بیدگل و… را از آن سفیدشهر ذکر کرده است. مهمترین آنها عبارتاند از؛ آثاری در منطقه باستانی درم، منطقه طسمیجان، قلعه مورچان، قلعه وزیر و دهها نمونه دیگر که بهعنوان آثار این شهر ذکر کرده است. (نگاه کنید بهجای جای تاریخ سفیدشهر)
۳- در این کتاب جستوجو نام نصرآباد در مناطق تاریخی منطقه برای احراز هویت جعلی تاریخی به حدی است که قنات نصرآباد که در داخل شهر کاشان و اطراف پشت مشهد بوده را همین نصرآباد خود فرض کرده و با قلمفرساییهای بیهوده سعی نمودهاند تاریخ «قراقویونلوها» و مسجد میدان سنگ کاشان را نیز بهعنوان پشتوانه تاریخ نصرآباد ذکر کنند. (تاریخ سفیدشهر، ص ۸۲-۸۶)
۴- اشاراتی که نویسنده این کتاب به ذکر نام نصرآباد در «تاریخ قم» کرده است نیز اصل چندانی ندارد زیرا نصرآباد تاریخ قم به حسنآباد عطف شده و احتمالاً مربوط به نقطهای در شرق کاشان است و یا چندین نصرآباد موجود در منطقه، زیرا در بیان طسوج و مزارع کویری کاشان در تاریخ قم علیرغم اشاره به نوشآباد، محمدآباد مشکان، سنسن و هیچ اشارهای به نام نصرآباد نشده است، (تاریخ قم، نوشته حسن بن محمد قمی، تصحیح محمدرضا انصاری، ۱۳۸۵، ص ۲۲۲)
ازاینرو این فرض قوت میگیرد که نصرآباد اساساً در دوره صفوی و به دنبال تغییر مسیر ری به کاشان به وجود آمده باشد چنانکه اسناد و آثار و نشانههای تاریخی موجود بر این امر صحه میگذارند.
۵- اینگونه بیاساسگوییها راجع به تاریخ سفیدشهر در کتاب مذکور بسیار زیاد است و فرصت اشاره به آن نبوده و طبعاً مجال پرداختن به آنها در این مقال کوتاه میسر نیست و شاید برای نویسنده این سطور پرداختن به آن تاکنون غیرضروری مینمود؛ اما گویا اکنون سفیدشهریها قصد دارند به کمک نماینده همشهری خود در مجلس و شانتاژهای بیسابقه، تخیلات خود را به هر ضربوزوری که شده بر کرسی بنشانند و از ایجاد تشنج در منطقه آنهم در شرایط کنونی کشور هیچ ابایی ندارند.
۶- نمونه تحرکات آنان نصب تابلو تبلیغاتی در مشکان و تعرض غیرقانونی به این شهر، نصب تابلو شهر زیرزمینی طسمیجان در ابتدای بلوار شهدای نوشآباد در مدخل شهر که باعث سردرگمی مسافران نوروزی شد و از همه جالبتر حضور مسئولین سفیدشهر و امامجمعه آن در محوطه قلعه تاریخی وزیر و به لودر بستن و مسطح کردن بخشهایی از این بنای تاریخی است که قابل پیگرد قانونی توسط مالکان قلعه و اداره میراث فرهنگی شهرستان است.
۷- جستوجوی هویت در میان همسایگان دور و نزدیک در حالی است که سفیدشهریها در سالهای اخیر کاروانسرای صفوی مهمترین بنای تاریخی نصرآباد را تخریب کردند و همچنین چند مکان تاریخی دیگر داخل آبادی مانند مسجد جامع و بنای قدمگاه و برخی قلعههای قاجاری اطراف شهر را تخریب نمودند. گویا مدیران شهر سعی دارند بیعرضگی خود در حفظ بناهای تاریخی شهرشان را با تعرض به شهرهای همسایه جبران کنند.
۸- جالب است که مدیران سفیدشهر قصد دارند با استفاده از نفوذ نماینده همشهریشان در مجلس تعدادی از مناطق تاریخی اطراف را ضمیمه شهر خود نمایند. شگفت است که در طرح جامع پیشنهادی سفیدشهر قلعه وزیر را که هفت کیلومتر با شهر فاصله دارد جزو نصرآباد آوردهاند. حتی به این مورد هم بسنده نکرده و محوطههایی را جزو سفیدشهر میدانند که اساساً در محوطه شهرستان آران و بیدگل نیست چه رسد به اینکه جزو سفیدشهر باشد. نمونه آن منطقه تاریخی طسمیجان است که در محدوده شهرستان کاشان و شهر مشکات قرار دارد.
۹ – شهر جعلی زیرزمینی طسمیجان که یکی از پردههای شاهکار آنان است، متشکل از دو عنصر جعلی است. اولاً اینکه در سفیدشهر دخمهای پیداشده شبیه صدها و بلکه هزاران کندههایی که برای گوسفندان در بسیاری از مناطق و مزارع اطراف وجود دارد
و چیز خاصی نیست. گر چه از نفوذ نماینده شهر برای گرفتن بودجه و کاوش استفاده کردند و سعی داشتند با توسعه این کنده ادعای خود را ثابت کنند اما طرفی نبستند و هیچ گزارشی مبنی بر وجود فضای بزرگ زیرزمینی در این شهر از سوی باستان شناسان کاوشگر ارائه نشد. ثانیاً طسمیجان نیز نام جعلی بر این کنده گوسفندی است که اساساً در محوطه سفیدشهر نیست و بلکه همانطور که گفته شد در نقطهای دور واقع در محدوده کاشان و مشکات است.
۱۰- گرچه پس پرده تحرکات اخیر مدیران نصرآباد بهطور دقیق روشن نیست اما گویا نماینده شهر کاشان قصد دارد در این پایان کار، برای نصرآبادیها کاری کارستان انجام دهد و ایده «استان شدن کاشان» را به ایده بلندمدت «شهرستان شدن نصرآباد» تقلیل دهد. شاید این پرده از نمایش ساداتینژاد به ذائقه همشهریانش خوش بیاید و یا مانند اظهاراتش در دوران انتخابات ریاست جمهوری نتیجهای معکوس دهد و موجب بیاعتمادی هر چه بیشتر مردم از وی شود، اما سنگ کجی که بنانهاده است، آسیبهایش برای منطقهای که آن را نمایندگی میکند، ماندگار و دامنهدار خواهد بود که نیک گفتهاند: «سنگ اول چون نهند معمار کج/ تا ثریا میرود دیوار کج».
همین که کشاورزان نصرآبادی تا نزدیکی شهر مشکات و پشت مسجدالحسین سالهاست دارند کشاورزی میکنند میتواند (تأکید میکنم: میتواند) گواهی باشد بر مالکیت سفیدشهر بر این اراضی. اینکه میگویید جزء آران و بیدگل نیست ربطی به این موضوع ندارد چون خوب میدانید که تفکیک کاشان و آران و بیدگل یک طرح تحمیلی و بدون کار کارشناسی بود. اگر هم در این کتاب مطالبی به صورت اشتباه آورده شده که از نظر شما سندی ندارد خواهش میکنم شما سندی برای گفتههای خود بیاورید.
سوال از جناب محمد: من کسی را مشناسم که در شهرهای مختلف فعالیتهای متعددی دارد و املاکش هم سند مالکیت دارد، زمین، خانه، املاک کشاورزی... آیا با این حساب شما فتوا میدهید برویم آنجا چادر بزنیم و بنر تبلیغاتی بزنیم و گردشگران از همه جا بیخبر را آواره کنیم و ادعا کنیم که چون سندش را داریم پس اینجا هم آران و بیدگل است یا کاشان است؟ بعد یک داستانی بسازیم و برخلاف نظر چندین و چند کارشناس آثار میراثی از آنجا بیرون بیاوریم و ...معبد و کلیسا و مسجد همه را در یک نقطه ادعا کنیم! مردم را ناآگاه فرض نکنید.
چه ربطی داره الان قمی ها اومدن مشکات پس قم تا مشکات ادامه داره
وقتی هویت نداشته باشی مجبوری اینکارهارو انجام >>نویسنده بسیاری از آثار و محوطههای مهم تاریخی حوزه شهرهای مشکات، یزدل، نوشآباد، علیآباد و محدودههای شهرستان آران و بیدگل و… را از آن سفیدشهر ذکر کرده است. مهمترین آنها عبارتاند از؛ آثاری در منطقه باستانی درم، منطقه طسمیجان، قلعه مورچان، قلعه وزیر و دهها نمونه دیگر
شورای شهرباصطلاح سفیدشهربه حق خودراضی نیستنددرحالی که دومزرعه محمدآباد راتصرف کرده انددندان طمع خودرا تیزکرده تاتنها زمین های باقی مانده راکه کشاورزان درآن مشغول به کشت وزرع هستند تصاحب نمایند