کاشان نیوز– مرضیه گیلاسی: امیدوارم نوشتن این مطلب برای امسال که آذین بندیهای ایام محرم و صفر در حال شروع شدن است و تا فرا رسیدن ماه محرم چند روز بیشتر باقی نمانده است دیر نباشد ولی امیدوارم مورد توجه سوگواران حسینی باشد!
پرچمها پارچههای آویخته به چوبهای بلندی هستند که گرچه به خودی خود نماد و ابزار شعار و پیام هستند ولی این نماد و شعار و پیام زمانی کامل جلوه بخش خواهند شد که آغشته به رنگی باشند که هدف و پیام را کامل کند .
در خصوص قیام خونین عاشورا و شهادت امام حسین و پیامهای زیبای ایثار و از خودگذشتگی و شهادتطلبی و آزادگی و شور و حماسه و رعایت ادب و احترام میان یاران امام حسین، حفظ کرامت انسانی و صلح طلبی و هزاران درس زیبا و کارآمد و فرهنگساز درمیان شیعیان وجود دارد که پرچمهای رنگین سرخ و سبز و سفید، به زیبایی دررساندن چنین پیامهایی به مخاطب بسیار گویا و رسا هست.
اما آنچه که نگارنده را نگران کرده و باعث شده که برای یادآوری این مطلب قلم بزند این است که در حماسهی عاشورا رنگ سیاه هیچ جایگاهی ندارد . واقعهی عاشورا و قیام خونین حضرت امام حسین(ع) که سرتاسرآن سرشار ازشعورمندی و آگاهی و آزادگی و وارستگی و دلدادگی با حضرت حق هست، رنگ سیاه چه جایگاهی میتواند داشته باشد که تمام در و دیوار حسینیهها و کوچهها و محلهها سیاهپوش میشود و پرچمهای سیاه بر سردر مساجد نصب میگردد.
رنگ سیاه، رنگ عدم است، رنگ نیستی ، رنگ فقدان، رنگ نداشتنها،رنگ استیصال. واقعهی عظیم عاشورا با این همه رهآورد فرهنگی و این حجم وسیع از درسآموزی آیا سیاهی جایگاهی دارد که هیاٰتیهای شهر ما دراین ایام از پرچمهای رنگ سیاه بیش از سایر پرچمهای رنگی استفاده میکنند! آیاحقیقتا سیاه پوش شدن این شهر توریستی در آستانه محرم که این روزها گردشگران خارجی در شهر زیاد به چشم میخورند و میتواند هر حرکت و رفتار ما شمهای از عظمت و عمق اعتقادات ما را نمایندگی نماید یا تصویری معکوس به نمایش بگذارد، چگونه میتواند جلال و شکوه و حماسه بودن واقعه بزرگ عاشورا را به تصویر بکشد؟!
این پرچمهای مشکی آویخته شده در کوی و برزن و بازار و میادین اصلی شهرچه بارمعنایی غیر از فقدان و غم محض میتواند داشته باشد، درحالی که همانطور که در سطور اولیه ذکر شد فرهنگ عاشورا فرهنگ عدم نیست و سرشار از درس عشق و شور و شعور و آزادگی و آگاهی و عرفان و وارستگی است.
انتظار می رود سازمان زیبا سازی شهرداری دراین خصوص اقدامات ویژه ای را اتخاذ کند واین مهم را هرچه بهتر و اثربخش تر مدیریت کند.
اجتماعی , اخبار , یادداشت
کدام رنگ نماد عاشورا است
در حالی که تنی چند ا صاحبنظران از رسمی به عنوان به استقبال محرم رفتن انتقاداتی را مطرح کرده و حتی حجتالاسلام قرائتی نیز صراحتاً گفت:«در هیچ جای اسلام استقبال از محرم و عاشورا نداریم» اما دیرمدتی است که تصاویر پروفایل تلگرامی بسیاری از کاربران به رنگ سیاه یا تصاویر عاشورایی درآمده و بسیاری از خیابانها نیز به رنگ سیاه پارچه پوش شده است.
لینک خبر:https://kashannews.net/?p=68419
نظرات
آخرین ارسال ها
-
پاسخ به سوالات بی جواب متقاضایان مسکن ملی کاشان وظیفه کیست
-
پایان جولان موتورسواران در بازار سنتی کاشان
-
محمود فیلسوفی، همنورد افقهای دور شد
-
آران و بیدگل با یکپارچه کردن مشارکت کنندگان احاطه خود را بر منطقه فرهنگی کاشان ثابت کرد
-
در مشهد اکسسوری آشپزخانه از کجا بخریم
-
در حکم بدوی دادگاه نهادههای دامی ۳ سال و ۵ سال زندان صادر شد
-
علت قطع برق گسترده در کاشان شکستن درختان بود/ چرا درختان برف روبی نشدند
-
بیشترین بارندگی استان اصفهان در کاشان ثبت شد
-
آیا کرایه تاکسی کاشان گران میشود
-
معرفی و نقد کتاب «مزارات کاشان»
آخرین ارسال ها
آخرین ارسال ها
-
پاسخ به سوالات بی جواب متقاضایان مسکن ملی کاشان وظیفه کیست
-
پایان جولان موتورسواران در بازار سنتی کاشان
-
محمود فیلسوفی، همنورد افقهای دور شد
-
آران و بیدگل با یکپارچه کردن مشارکت کنندگان احاطه خود را بر منطقه فرهنگی کاشان ثابت کرد
-
در مشهد اکسسوری آشپزخانه از کجا بخریم
-
در حکم بدوی دادگاه نهادههای دامی ۳ سال و ۵ سال زندان صادر شد
-
علت قطع برق گسترده در کاشان شکستن درختان بود/ چرا درختان برف روبی نشدند
-
بیشترین بارندگی استان اصفهان در کاشان ثبت شد
-
آیا کرایه تاکسی کاشان گران میشود
-
معرفی و نقد کتاب «مزارات کاشان»
السلام) ـ ریشههای تاریخی، مبانی فقهی» نوشته علی ابوالحسنی(منذر) به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عرضه شده است. این کتاب در ۱۵ فصل با عناوین «طرح مسئله»، «رنگ سیاه؛ رنگ پوشش، هیبت، اعتراض و عزا»، «رمز انتخاب رنگ سیاه در ایام عزا»، «سیاه پوشی در ملل و اقوام جهان»، «سیاه پوشی در عرب»، «سیاه پوشی در سوگ آل الله؛ رسم جاری اهل بیت(ع) و دوستان آنان در تاریخ»، «رنگ سیاه، در نخستین عزاداری آشکار و عمومی شیعیان (بغداد، عاشورای ۳۵۲ هجری»، «سیاه پوشی بنی عباس؛ تمسک به شعار شیعه برای دستیابی به قدرت!»، «نتیجه مباحث گذشته»، «دلایل جواز و استحباب سیاه پوشی در سوگ ائمه اطهار(ع)»، «فتاوی علما در استحباب سیاه پوشی (در سوگ سالار شهیدان(ع)»، «سیاه پوشی عرشیان در عزای سالار شهیدان(ع)»، «سیاه پوشی جنیان در عزای سالار شهیدان(ع)»، «نهم ربیع و عید غدیر؛ روز کندن جامه های سیاه» و «پایان سخن (خلاصه و جمع بندی نظر اسلام در باب سیاه پوشی)» ارائه شده است. این کتاب، پنج ضمیمه به نامهای «سیاه پوشی پیامبر(ص) در آستانه رحلت (یک بحث علمی ـ انتقادی)»، «سیاه پوشی زنان پیامبر(ص) در سوگ آن حضرت»، «قصیده شیوا و سوزناک سیف بن عمیره (صحابی بزرگ امام صادق و کاظم(ع) در سوگ سالار شهیدان(ع) و ترغیب شیعیان به پوشیدن لباس سیاه در عزای آن حضرت»، «آل بویه؛ اعتقاد به تشیع اثنی عشری، ترویج شعائر شیعی و ارتباط قوی با فقهای امامیه» و «بنی عباس؛ تمسک به شعارها و شعائر شیعه برای دستیابی به حکومت» به نگارش درآمده است. در مقدمه این کتاب چنین آمده است که «کتاب سیاه پوشی در سوگ ائمه نور(ع) به تبیین ریشههای تاریخی و اعتقادی یکی از همین سنتها ـ سنت سیاه پوشی در عزای ائمه نور(ع) بویژه سالار شهیدان(ع) ـ میپردازد، و شیوه تدوین و نگارش آن، چنان انتخاب شده که در عین بهرهمندی خواص، عوام را نیز سودمند افتد. همچنین، اگرچه موضوع آن بحث در باب سیاه پوشی است و نویسنده بر بحث حول این موضوع، ثاب و استوار مانده است؛ اما خواننده تیزبین با نکتههای بسیار دیگری نیز ـ در طول کتاب ـ آشنا خواهد گشت.» اخبار مرتبط دیدگاه امام رضا(ع) درباره قیام زید عزاداری نکنید، به آنتالیا بروید! برگزاری تجمع اعتراضی نسبت به هتاکی عصر عاشورا در تهران+ عکس مردی که با یک جمله موهایش سپید شد اولین جشنواره لباس عاشورایی برگزار میشود شما چه طوری گریه می کنید؟ آیا عزاداری بر امام حسین(ع) اعتراض به مقدرات الهی است شاخصه های راهبردی راهپیمایی اربعین از منظر آیتالله مکارم
سلام آنقدر شهرم را دوست دارم که حاضرم هر کاری برای اصلاح تصویر مخدوش آن انجام دهم! در حال حاضر کاشان از دارالمؤمنین بودن فقط ظواهر را دارد! باطن را درست کنید!
با سلام. چنین نوشته هایی یا از سر کم آگاهی است که باید به ایشون عرض کرد اگر از عاشورا سخن میگویید باید آگاهی دینی کافی نسبت به این مسئله داشته باشید. شهید مطهری میفرماید عاشورا دو صفحه دارد که پرداختن به هر دو واجب است. یک: صفحه حماسی آن که رنگی که نماد این صفحه است رنگ قرمز است.که الی ماشالله پرچم های قرمز در هیئات شریف مذهبی شهر دیده می شود. و یکی هم صفحه ظلمانی آن که مبین ظلمی است که به اهل بیت شد که درواقع ظلم به انسانیت بود و نماد آن رنگ مشکی است. ایشون توضیح ندادند سبز و سفید را از کجا آورده اند؟ سبز اگر نماد خرمی یا سرسبزی یا شادی یا صفاست کدام در عاشورا وجود دارد؟ سفید اگر نماد تسلیم است در کجای عاشوراست؟ یا که این نوشته بر اثر خودفروختگی ملی و مذهبی است که حتی برای خوش آمد "غیر" حاضر است اصیل ترین و ریشه ای ترین فرهنگ هایش هم حذف کند! فرهنگ هایی که اصلا این توریست های محترم آمده اند همین ها را ببینند.. اگر از کم آگاهی است که لطفا این سایت کم آگاه و نویسنده آن را آگاه کند. و اگر از سر خودفروختگی است انشالا هدایت شوند. باتشکر
من مطالعه زیاد ندارم . فقط می دونم پرچم مشکی نماد قیام یا لثارات الحسین(ع) که مقدمه ظهور امام زمان است می باشد. و به خاطر همین داعش را با پرچم مشکی درست کردند تا اهانت به آن حادثه دینی بکنند و از الان آنرا بد نام کنند. در هر صورت نویسنده نباید به احساسات پر شور جوانان مذهبی اهانت کند و آنرا نشانه نیستی و ظلمت و عدم و.. بداند. این رنگ مقدس و مورد احترام است. بیشتر نمی دونم
برادر عزیز جناب آقای غلامیان از شما استدعا می شود مقاله ایی تحت عنوان : کدام رنگ نماد عاشـورا است؟ به قلم خانم مرضیه گیلاسی را به احترام امام حسین(ع) و احترام به شهدای مدافع حرم و.. از روی سایت بردارید. در غیر اینصورت با طوماری لز شکایت جمعی از مومنین و مومنات شهرستان(با آدرس و تلفن) به دادسـرای فرهنگ و رسانه به اتهام ترویج سکولاریزم و اهانت به مقدّسات و سنّت ها و شعائر و آداب رسوم مذهبی ، با ادلّه مواجه خواهید شد. و با پیگیری قاطع هم مراجع قضائی و هم مراجع اداری و اجتماعی جلو این هنجار شکنی برای همیشه گرفته خواهد شد. کاشان دارالمومنین است! مجدداً استدعا داریم به احترام امام حسین و خانواده های داغدار شهدای مدافع حرم این کار را بنمایید. هنوز پیراهن مشکی ما بخاطر خون شهید حججی بیرون آورده نشده است. موفق باشید
خانم محترم!!!! بلی! در اسلام هیچ جایی در مورد استقبال از محرم نداریم! و مراسم استقبال و چاووشی محرم یک سنّت مذهبی (نه فقهی) از قافله کربلا است که در شهرهایی مثل نیشابور قدمت ۱۰۰۰ ساله دارد. چون خلاف شـرع نیست مانند سایر آزادی های مردم ما هم سکوت می کنیم و به عواطف جمعی احترام می گذاریم. امّا در مورد رنگ مشکی شما که هیچ اطّلاعات فقهی ندارید ساکت شوید !. لباس سیاه در اسلام کراهت دارد ولی استثنا هایی در فقه داریم، شما در مورد رنگ عمامه مشکی چه می دانید؟! سایت محترم نیز نباید با درج این مطالب به ظاهر عقلی ، نا خود آگاه خود را در صف مخالفان حکومت حضرت سید الشهدا قرار دهد. گفتم حکومت!؛ چون بسیاری از فقهای عظام قدیمی از فتوا یا اظهار نظر در مورد اموری که مربوط به حضرت اباعبدالله بوده ، با ترس گفته اند ما فتوا نمی دهیم !! و وارد حکومت ابا عبدالله نمی شویم.در صورتیکه حکم فقه صریحا مشخص بوده است. اما اظهانظر مطروحه ی شما ، صریحاً مخالف فقه و سیره اهلبیت است. ۱۰۰کتاب خوانده اید و ۱۰۰ مقاله نوشته اید ، تصور نموده اید که هر چه می خواهید می توانید بنویسید.؟! ممکن است دوستدار اهلبیت باشید، ولی راه قیاس را انتخاب نموداید. اولین قیاس کننده شیطان بود و آخرش هم آن شد که شد . با مثال غیر فقهی و ساده و عرفی ، زشتی تالی فاسد مقاله شما را بیان می کنم به شرطی که در نظر صادق باشید. آیا دوست دارید در مراسم عزای پدر یا مادر شما ،( یا مدیر سایت یا بنده)، همه ی مردم با لباس سفید و شادی و خنده حاضر شوند یا به احترام شما همه لباس مشکی و قیافه ایی حُزن آلود داشته باشد ؟ پناه به خدا !
آنچه شما عنوان کردهاید قیاس معالفارق نام دارد که یا خود مطلع نیستید یا دیگران را بی اطلاع فرض کردهاید و ضمناً پیش فرض ذهن شما بی اعتقادی نام بردگان فوق به اهل بیت(علیه آلاف التهیه و ثنا) است. خوب دقت کنید؛ کسی نگفته در مراسم عزاداری با لباس سفید و خنده و شادی حاضر شوند بلکه نویسنده سیاه پوشی شهر بعنوان عزاداری در حالی که سمبل عاشورا سرخی خون سیدالشهدا و رشادت و دلیری و طبع بلند و آزادمردی... است را بعنوان نشانه تام و تمام حماسه بلند و رفیع عاشورا نمیداند. مصادره به مطلوب میکنید و دیگران را محکوم به بی عقلی و بی اعتقادی و خود را نمونه علم و دین و پیروی از کسانی میدانید که در این نوشته شما اثری از این اعتقاد و درس آموزی از عاشورا دیده نمیشود.
با سلام وتشکر وعرض تسلیت وبی نهایت آه و افغان به مناسبت نزدیک شدن ایام عزاداری سالار و سرور شهیدان آقا ومولایمان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یا ران بزرگوار وبا وفایشان وبه اسارت بردن اهل بیت عظیم الشان وگرامشان واما بعد خدمت این بانوی محترمه معروضم اولا عزیزانی که به استقبال ماه محرم رفتن را منتقدند بایدخدای نخواسته منتقدبه استقبال رفتن ماه رمضان هم باشند زیرا این ماه خداست وآن ماه خون خدا؟!که در این باره مطلب بسیار است!!ثانیا این بانو به پرچم وجامه مشکی ایراد وارد نموده اند!واعجبا!لطفا از جمیع جهات به هر موضوعی سعی فرمائید بنگریدزیرا از طرفی شاید شما کمی درست فرموده باشید گر چه زوایای دیگر را نا دیده گرفته اید. با امام معصوم سلام الله علیه و اهل بیت عصمت وطهارت سلام الله این گونه برخورد ورفتاراز طرف حاکمان غاصب و گرگ صفت و حتما بد تر کم مصیبتیست؟وبهتر بگویم مصیبتی از این بالاتردر کره زمین وجود دارد؟مضافا بر اینکه از همان ابتداء سنت عزاداری اینگونه بوده مگر شما از امام راحل(ره) یا نوشته های نورانیشان متوجه نشدیدکه در عزای امام حسین علیه السلام به طور سنتی شرکت نمائید؟ البته غریب به این مضمون.ثالثا مگر سرکار مرجع تقلیدین که امر به این مهمی را مورد اشکال قرار داده اید!؟مگر هر کسی می تواندیا مجاز است در هر اموری که به دان اشراف واطلاع کافی ندارد نظریه دهد وخدای نخواسته شک و تردید ایجاد نماید؟ معاذالله!خلاصه در این زمینه درست است که امثال شما جوانان در راستای نویسندگی ویا خبر نگاری ویا... شک و شبهه شاید به ذهن پاک و امیدوارتان خطور کند در این صورت به محضر علما ودانشمندانی که امام زمان عج الله تعالی فرموده اندو نشانه داده اند مثال در کاشان خودمان حضرت آیت الله یثربی و دیگر بزرگوارن مراجعه وتحقیق نموده و رفع شبه نمائید انشالله: خلاصه بدانیم ومی دانیم که در این واقعه. سرهای قدسیان همه در زانوی غم است...بله در آنجائی که اشاره به منطق و راه وروش واز این قبیل شده شاید صحیح به نظر برسد.مضافا بر اینکه اشاره به توریست و این قبیل فرمایشها کرده اید! اینها هم بلکه بیایند وبه برکت این پرچمهای مشکی متحول شوند!از کجا که شاید هم بشوند انشالله!!با عرض معذرت والسلام التماس دعا:
ممنون از سرکارخانم گیلاسی و جناب غلامیان عزیز بابت نشر این مطلب زیبا و به جا.