کاشان نیو.ز: خانه تاتر کاشان که سال گذشته به همت جمعی از هنرمندان این رشته هنری تاسیس شد و با حضور حد اکثری ورای فعالان تاتر هیات مدیره آن شکل گرفت در آستانه سالگرد تاسیس خود بیانه ای صادر کرد.
این بیانیه که به امضای هیات مدیره خانه تاتر کاشان رسیده و عنوان «بیانیه مهم خانه تئاتر در مورد مسائل تئاتر شهرستان» در صدر خود دارد و نسخه ای از آن در اختیار کاشان نیوز قرار گرفته به شرح است:
هنرمندان تئاتر کاشان در سال گذشته با یک تصمیم جمعی ، عزم خود را جزم نمودند تا با تشکیل یک نهاد صنفی قوی به شکلی سازمان یافته و قانونی از حقوق خود دفاع نمایندو نسبت به اتفاقات فرهنگی و هنری شهرشان حساسیت بیشتری به خرج دهند و از رکود و خمودگی که نزدیک به یک دهه گریبانگیر تئاتر شهرستان شده بود به درآیند . داستان سنگ اندازیها و موانعی که خودی و غیر خودی در مسیر تشکیل این نهاد صنفی ایجاد کرده و میکنند در این مقال نمی گنجد و به راستی اینکه ایجاد یک نهاد صنفی هنری به چه دلیل با اینهمه مقاومت مواجه شد برای همه ما علامت سئوال بزرگی بود ، یک نهاد صنفی هنری بدون اهداف و اغراض سیاسی و همچنین هیأت موسس و هیأت مدیره ای که کارنامه فرهنگی ، هنری و اخلاقی شان نیازی به تأیید و سر تکان دادن کسی ندارد.
از همه مهمتر اینکه در یک اتفاق کم سابقه ۹۷ نفر از اهالی تئاتر با انتخاباتی کاملاً دموکراتیک و با حضور نماینده خانه تئاتر ایران هیأت مدیره ای را انتخاب کردند تا پایه گذار یک نهاد صنفی مستقل به نام خانه تئاتر کاشان باشد .
در حالیکه نیم قرن از شکل گیری فعالیت های تئاتری به شکل مدرن آن در کاشان میگذرد هنرمندان تئاتر وقایع زشت و زیبای بسیاری را به چشم دیده اند
وقایع تأثیر گذاری چون میزبانی جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران – میزبانی جشنواره تئاتر کارگری – برگزاری چندین دوره جشنواره آموزش شهروندی با حضور هنرمندان صاحب نام و صاحب سبک کشور و برگزاری هفت دوره جشنواره تئاتر دفاع مقدس ، هفت دروه جشنواره تئاتر کودک و هفت دوره جشنواره تئاتر فجر و همیطور اجرای تئاترهایی از کاشان در پایتخت و آنهم در سالن هایی هنرمندان بزرگ تئاتر در آرزوی نوبت اجرا در این سالن ها به سر میبرند. نمایش بشنو از نی به نویسندگی و کارگردانی مرحوم محمود فروزان نیا که در دهه ۶۰ در تالار وحدت به روی صحنه رفت و با استقبال مواجه گردید و همینطور حضور افتخار آمیز نمایشهایی چون پیر چنگی ، اسب سفید به نویسندگی و کارگردانی استاد محسن خسروی از جمله اتفاقات زیبای آن سالهاست.
اما در سال ۱۳۸۰ در میان بهت اهالی تئاتر به دلیل کمبود بودجه برای پرداخت اجاره بهای کارگاه نمایش رها تنها محفل تئاتری کاشان تعطیل شد و … تعطیل شد.
پس از این اتفاق سیاه ، تئاتر تعطیل نشد ، دستهای تئاتر به سمت اغیار دراز شد و البته تا مدتی نهادهای دولتی و غیر دولتی دست نوازش به سر این فرزند بی خانمان کشیدند و مرحمت نمودند هنرمندان تئاتر را مهمان خود کردند که بیشترین نقش را در این سالها سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری کاشان ایفا کرد که الحق تلاشهای این سازمان برای زنده نگاهداشتن هنر تئاتر کاشان انکار ناپذیر است. البته این یک نیاز دو طرفه بود باید اذعان داشت اگر نبود تلاشهای هنرمندان تئاتر شهرستان ، فرهنگسرای مهر همچنان یاک متروکه بود ، همانطور که هنرنمایی تئاتر تالار فرهنگ دو دهه تمام مرکز فعالیت های تئاتر شهر بود و همگان شور و حرارت و آمد و شدهای مردم برای تماشای یک تئاتر در تالار فرهنگ را به یاد دارند.
از قهر تالار فرهنگ با هنرمندان تئاتر ، هنرمندان ضرری نکردند چرا که برای آنها گوشه یک پارک هم برای انجام رسالتشان کافی بود اما سالن تالار فرهنگ به فراموشخانه ای به خاطراتی شیرین تبدیل شد .
استمرار فعالیت های تئاتر در فرهنگسرای مهر به برگزاری جشنواره ها تئاتر دینی ، کمدی ، و نهایت تئاتر مهر انجامید «جشنواره سراسرس تئاتر مهر »
جشنواره تئاتر مهر بت تمام کمبودها و بعضاً تقاط ضعف و قوت ۹ دوره در فرهنگسرای مهر میزبان هنرمندان تاتر بود
اما خانه تئاتر کاشان تلاشهای چندین ساله برای برگزاری این اتفاق مثبت هنری را ارج می نهد و به عنوان یک نهاد صنفی تخصصی و از باب وظایف ذاتی اش انتقاداتی را به « چگونگی » برگزاری جشنواره وارد میداند
۱- در تمامی جشنواره های معتبر ، دبیر جشنواره به عنوان هدایت کننده و بعضاً سیاست گذار باید دارای مقبولیت هنری در میان هنرمندان باشد به عبارت دیگر دبیر جشنواره دارای یک کارنامه هنری وزین است که شخصیت هنری و مسئولیت وی یکی از عوامل برای ترغیب هنرمندان به منظور شرکت در جشنواره است .
۲- مطابق قانون مرجع اعطاء مجوز برای اجرای نمایش در شهرستان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد و ایجاد یک نهاد موازی (مانند شورای راهبردی ) برای تایید اجرای یک اثر نمایشی عملی خلاف قانون محسوب میشود و باید پذیرفت هنرمند تئاتر به منظور اجرای اثر خود نباید از چندین سازمان و شورا و …. مجوز اخذ نماید این عمل مالایطاق و برخلاف قانون و عرف است و مسئولان باید بستری را برای هنرنمایی هنرمندان فراهم نمایند نه آنکه مانعی جدید برای اجرا ایجاد کنند
۳- در میان هنرمندان تئاتر کاشان افرادی نخبه و تحصیلکرده وجود دارند که برای سیاست گذاری ، تصمیم گیری و برنامه ریزی از این افراد استفاده نمی شود و در مقابل افرادی تصمیم گیرنده میشوند که کوچکترین آشنایی با الفبای هنر تئاتر ندارند . افرادی مانند خیام وقار ، امیر حسین حریری ، مهدی صفاری ، مهدی سعادتپور ، عباس جمالی ، وحید خسروی و .. از تحصیلکردهای هنر تئاتر هستند که حداقل انتظار از مسئولین فرهنگی مشورت با این عزیزان در رابطه مسائل مرتبط با تئاتر است.
۴-آغشته شدن هنر و فعالیت های فرهنگی و هنری به سیاست وبازیهای سیاسی آفتی است که مدتهاست گریبانگیر هنرمندان این عرصه شده است.هنرمندان تاتر افرادی سیاسی نیستند و اجازه سوء استفاده های سیاسی از هنرشان را نمیدهند.هنرمندان افرادی فرهنگی هستند که باید همه آنها را -تاکید میکنیم-همه آنها را تحت حمایت قرار داد.از آنجا که یکی از وظایف هنرمند نقد اوضاع واحوال اجتماعی و فرهنگی زمانه خود در آثارش میباشد این نقد بیشتر مواقع به گونه ای دیگر برداشت میشود و متاسفانه باعث سر خوردگی هنرمند در خلق آثار هنری میگردد.امیدواریم برگزاری چنین جشنواره هایی چه در سطح شهرستان و چه در سطح کشور آلوده به این آفت بزرگ نگردد و هنرمندان در یک فضای امن آثارشان را ارائه دهند.
امروزه تئاتر نه فقط یک هنر بلکه یک علم و یک فن محسوب میشود و مانند رشته هایی چون پزشکی ، مهندسی و ..نیاز به تخصص دارد و همانطور که هیچ عقل سلیمی یک بیمار قلبی را برای درمان به دست یک هنرمند تئاتر نمی سپرد انتظار متقابل نیز این است که مسائل تئاتری را نیز به دست اهل فن آن بسپاریم .
حضور افراد غیر متخصص در سمت هایی مانند دبیری جشنواره ، ستاد برگزاری ، هیآت بازبینی و داوری باعث
کاهش سطح کیفی آثار گشته و هیچ خروجی مناسبی برای جشنواره نخواهد داشت و از آنجایی که هنرمندانی از سراسر کشور پای به این جشنواره میگذارند نباید اسباب لبخندهای معنی دار آنها را فراهم کنیم .
امیدواریم برگزاری جشنواره تئاتر مهر باعث اعتلای هنر تئاتر کاشان در سطح کشور و کشف استعدادهای ناب و درخشان و رونق تئاتر شهرستان گردد. چیزی که در سالهای گذشته کمتر شاهد آن بودیم
خانه تئاتر کاشان نقد دلسوزانه عملکرد مسئولان فرهنگی و هنری را حق خود دانسته و در راستای وظایف ذاتی اش از حقوق خانواده تئاتر کاشان دفاع نموده و جفا و ظلم در حق قشر نجیب ، مظلوم و متعهد هنرمندان تئاتر را بر نمی تابد و در جائیکه حیثیت و منزلت هنرمند و هنر تئاتر نشانه رود اعلام موضع خواهد کرد .
در پایان دست تمامی هنرمندان ، علاقمندان ، تماشاگران و مسئولان فرهنگی شهر را به گرمی می فشاریم و برای ادامه مسیر دشوار و مقدسمان و احیای دوران طلایی تئاتر کاشان از آنها استمداد می طلبیم
هیئت مدیره خانه تئاتر کاشان
سلام ممنونم نوشته ام را منتشر کردید من در سایت خبرگزاری فارس این نوشته یا پیدا کردم در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخصا در خصوص «نظارت بر نمایش و صدور پروانه» ضوابط روشن به صورت قانون به تصویب رسیده است. در واقع حساسترین جایگاه تئاتر یعنی شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی دارای دستور العمل است. بر اساس ماده 4 ضوابط «نظارت بر نمایش و صدور پروانه» شورای نظارت مرکز هنرهای نمایشی باید دارای یک شورای مرکزی باشد. در واقع نمایشی برای زمان و مکان مشخص در تهران نیازمند صدور پروانه اجرا از سوی شورای مرکز شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی است. در غیر این صورت صدور هرگونه مجوز غیرقانونی خواهد بود. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط به شورای نظارت و ارزشیابی به شرح زیر است: الف- شورای مرکزی نظارت بر نمایش در مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل: 1- دو نفر کارشناس دارای بینش و اطلاعات اسلامی و آشنا به امور هنری و نمایشی به تأیید رییس سازمان تبلیغات اسلامی. 2- یک نفر کارشناس دارای بینش سیاسی و اجتماعی. 3- سه نفر کارشناس ارشد تئاتر با مدرک حداقل کارشناسی ارشد رشته تئاتر و یا دارای حداقل 10 سال سابقه کار حرفهای در عرصه هنرهای نمایشی. تبصره1- اعضای موضوع بند 1 شورای مرکزی نظارت بر نمایش از سوی رییس مرکز هنرهای نمایشی معرفی و پس از تأیید رییس سازمان تبلیغات اسلامی از سوی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب خواهند شد. تبصره 2- سایر اعضای شورای مرکزی نظارت بر نمایش توسط رییس مرکز هنرهای نمایشی معرفی و با حکم معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب می گردند. تبصره 3- رییس گروه نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی، بدون حق رأی دبیری شورا را برعهده خواهند داشت. تبصره 4- منظور از کارشناسان تئاتر، کسانی هستند که ضمن داشتن حسن شهرت در عرصه تئاتر دارای سوابق روشن آموزشی و پژوهشی و تجربیات مؤثری در این زمینه باشند. این افراد میبایست به قانون اساسی ج.ا.ا و ارزشهای مندرج در اصول سیاستهای فرهنگی التزام عملی داشته باشند نمی دونم چه قدر در شهرستان ها هم همین طوریه ولی گفتم شادید به کارتون بیاد پ http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930513000642. در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخصا در خصوص «نظارت بر نمایش و صدور پروانه» ضوابط روشن به صورت قانون به تصویب رسیده است. در واقع حساسترین جایگاه تئاتر یعنی شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی دارای دستور العمل است. بر اساس ماده 4 ضوابط «نظارت بر نمایش و صدور پروانه» شورای نظارت مرکز هنرهای نمایشی باید دارای یک شورای مرکزی باشد. در واقع نمایشی برای زمان و مکان مشخص در تهران نیازمند صدور پروانه اجرا از سوی شورای مرکز شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی است. در غیر این صورت صدور هرگونه مجوز غیرقانونی خواهد بود. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط به شورای نظارت و ارزشیابی به شرح زیر است: الف- شورای مرکزی نظارت بر نمایش در مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل: 1- دو نفر کارشناس دارای بینش و اطلاعات اسلامی و آشنا به امور هنری و نمایشی به تأیید رییس سازمان تبلیغات اسلامی. 2- یک نفر کارشناس دارای بینش سیاسی و اجتماعی. 3- سه نفر کارشناس ارشد تئاتر با مدرک حداقل کارشناسی ارشد رشته تئاتر و یا دارای حداقل 10 سال سابقه کار حرفهای در عرصه هنرهای نمایشی. تبصره1- اعضای موضوع بند 1 شورای مرکزی نظارت بر نمایش از سوی رییس مرکز هنرهای نمایشی معرفی و پس از تأیید رییس سازمان تبلیغات اسلامی از سوی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب خواهند شد. تبصره 2- سایر اعضای شورای مرکزی نظارت بر نمایش توسط رییس مرکز هنرهای نمایشی معرفی و با حکم معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب می گردند. تبصره 3- رییس گروه نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی، بدون حق رأی دبیری شورا را برعهده خواهند داشت. تبصره 4- منظور از کارشناسان تئاتر، کسانی هستند که ضمن داشتن حسن شهرت در عرصه تئاتر دارای سوابق روشن آموزشی و پژوهشی و تجربیات مؤثری در این زمینه باشند. این افراد میبایست به قانون اساسی ج.ا.ا و ارزشهای مندرج در اصول سیاستهای فرهنگی التزام عملی داشته باشند. - See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930513000642#sthash.oUNI1YD0.dpuf در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخصا در خصوص «نظارت بر نمایش و صدور پروانه» ضوابط روشن به صورت قانون به تصویب رسیده است. در واقع حساسترین جایگاه تئاتر یعنی شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی دارای دستور العمل است. بر اساس ماده 4 ضوابط «نظارت بر نمایش و صدور پروانه» شورای نظارت مرکز هنرهای نمایشی باید دارای یک شورای مرکزی باشد. در واقع نمایشی برای زمان و مکان مشخص در تهران نیازمند صدور پروانه اجرا از سوی شورای مرکز شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی است. در غیر این صورت صدور هرگونه مجوز غیرقانونی خواهد بود. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط به شورای نظارت و ارزشیابی به شرح زیر است: الف- شورای مرکزی نظارت بر نمایش در مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل: 1- دو نفر کارشناس دارای بینش و اطلاعات اسلامی و آشنا به امور هنری و نمایشی به تأیید رییس سازمان تبلیغات اسلامی. 2- یک نفر کارشناس دارای بینش سیاسی و اجتماعی. 3- سه نفر کارشناس ارشد تئاتر با مدرک حداقل کارشناسی ارشد رشته تئاتر و یا دارای حداقل 10 سال سابقه کار حرفهای در عرصه هنرهای نمایشی. تبصره1- اعضای موضوع بند 1 شورای مرکزی نظارت بر نمایش از سوی رییس مرکز هنرهای نمایشی معرفی و پس از تأیید رییس سازمان تبلیغات اسلامی از سوی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب خواهند شد. تبصره 2- سایر اعضای شورای مرکزی نظارت بر نمایش توسط رییس مرکز هنرهای نمایشی معرفی و با حکم معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب می گردند. تبصره 3- رییس گروه نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی، بدون حق رأی دبیری شورا را برعهده خواهند داشت. تبصره 4- منظور از کارشناسان تئاتر، کسانی هستند که ضمن داشتن حسن شهرت در عرصه تئاتر دارای سوابق روشن آموزشی و پژوهشی و تجربیات مؤثری در این زمینه باشند. این افراد میبایست به قانون اساسی ج.ا.ا و ارزشهای مندرج در اصول سیاستهای فرهنگی التزام عملی داشته باشند. - See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930513000642#sthash.oUNI1YD0.dpuf در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخصا در خصوص «نظارت بر نمایش و صدور پروانه» ضوابط روشن به صورت قانون به تصویب رسیده است. در واقع حساسترین جایگاه تئاتر یعنی شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی دارای دستور العمل است. بر اساس ماده 4 ضوابط «نظارت بر نمایش و صدور پروانه» شورای نظارت مرکز هنرهای نمایشی باید دارای یک شورای مرکزی باشد. در واقع نمایشی برای زمان و مکان مشخص در تهران نیازمند صدور پروانه اجرا از سوی شورای مرکز شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی است. در غیر این صورت صدور هرگونه مجوز غیرقانونی خواهد بود. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط به شورای نظارت و ارزشیابی به شرح زیر است: الف- شورای مرکزی نظارت بر نمایش در مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل: 1- دو نفر کارشناس دارای بینش و اطلاعات اسلامی و آشنا به امور هنری و نمایشی به تأیید رییس سازمان تبلیغات اسلامی. 2- یک نفر کارشناس دارای بینش سیاسی و اجتماعی. 3- سه نفر کارشناس ارشد تئاتر با مدرک حداقل کارشناسی ارشد رشته تئاتر و یا دارای حداقل 10 سال سابقه کار حرفهای در عرصه هنرهای نمایشی. تبصره1- اعضای موضوع بند 1 شورای مرکزی نظارت بر نمایش از سوی رییس مرکز هنرهای نمایشی معرفی و پس از تأیید رییس سازمان تبلیغات اسلامی از سوی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب خواهند شد. تبصره 2- سایر اعضای شورای مرکزی نظارت بر نمایش توسط رییس مرکز هنرهای نمایشی معرفی و با حکم معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب می گردند. تبصره 3- رییس گروه نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی، بدون حق رأی دبیری شورا را برعهده خواهند داشت. تبصره 4- منظور از کارشناسان تئاتر، کسانی هستند که ضمن داشتن حسن شهرت در عرصه تئاتر دارای سوابق روشن آموزشی و پژوهشی و تجربیات مؤثری در این زمینه باشند. این افراد میبایست به قانون اساسی ج.ا.ا و ارزشهای مندرج در اصول سیاستهای فرهنگی التزام عملی داشته باشند. - See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930513000642#sthash.oUNI1YD0.dpuf
متاسفانه مادرترن سریع السیری به همت والای امثال شماداریم به سمت فرهنگ غرب می رویم درحالی که داخل ترن داریم به سمت انتهای آن می دویم ودلمان خوش است که داریم کاریک مسئول خوب راانجام می دهیم. درفرهنگ سازی تان بدرخشیدتاروزواپسین که فرهنگ برایمان ترجمه شود.
آقای ممد فرهنگ غرب رو برامون تعریف کن.بسه دیگه تورو خدا.با این افکار امثال شما 10ساله داریم در جا میزنیم.جدا فرهنگ غرب چیه؟ کجای تاتریهای کاشان فرهنگ غربی دارن بدبختا.بسه دیگه خواهشا
خطه کاشان هنر پرور و هنرمند در همیشه تاریخ مهجور. متاسفانه چندی است مدیریت فرهنگی کاشان به دست انسان های خوب ! غیر هنرمند است نتیجه آن را در فرهنگ سازی که هدفشان است می بینیم که توان رسیدن به آن را هم ندارند.
از روزهای کودکی که به همراه پدرم برای کمتر در خانه بودن و ندیدن مادر در بستر بیماری به دیدن نمایش می رفتیم تا به امروز 16سالی می گذرد و من به کمک نمایش و حس های مشترکی که با بازیگران پیدا می کردم ان روزهای سخت را تحمل کرده ام هرچند چیزهای زیادی نه یادم هست و نه در ذهنم مانده است اما چند نکته است که دوست دارم باشما در میان بگذارم 1- اجرای میمون پشمالو رادیدم و یاد گرفتم می توان در سخت ترین شرایط ناند استقامت کرد 2- از قهوه چی دو حکایت یادگرفتم در سکوت می توان بود و همراه جمع بود 3- از دریا یاد گرفتم میشه به بقییه کمک کرد تا با موقعیتی که توش هستند کنار بیان تلاش کنند بهترش هم بکنند اسم کارشون درست خاطرم نیست اما یه پسر بود که مجسمه باباشو درست کرده بود عزیز ماییی را دوتا گروه اجرا کردند ولی بودن کنار خاطرات و زندگی کردن و یادمه یه چنتایی هم از کارهای کودک یادمه که تو کانون جوانه ها دیم و قصه هاش تو جنگل بود مثل اینکه کارگدانش هم فوت کرده و خدا بیامرزدش خلاصه اینکه روزهایی بود که می شد توی شهرمون برای گذراندن خوب وقتمون بریم نمایش ببینم و الان چند وقتی هست که خلی کم شده و من بزرگتر شدم و دانشگاره رفتم و لی هنوز بهتریمن خاطراتم همان نمایش هاست حالا چرا اینجوری شده نمی دونم اما وقتی خبر تشکیل خانه تئاتر رو شنیدم خوشحال شدم چون می دونم وقتی صنفی باشه انرژی ها جمع می شه همه چی خوب می شه امید به خدا منتظر روزهای بهتر هستیم تا بیایم نمایش ببینیم 5