کاشان نیوز: نشست پرسش و پاسخ با حضور استاد «جمال میرصادقی» نویسنده و داستاننویس برجسته کشور، پیشازظهر امروز سهشنبه ۲ آذرماه در سالن آمفیتئاتر دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه کاشان برگزار شد.
در این نشست که انجمن علمی زبان و ادبیات عربی با همکاری انجمن علمی ادبیات فارسی برگزارکننده آن بود، «اقبالی» رئیس دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی در سخنان کوتاهی با تاکید بر اینکه تنها کسی که در حوزه ادبیات داستانی میتوانیم بهعنوان «مصنف» از او نام ببریم استاد «میرصادقی» است، به وی خیر مقدم گفت.
دکتر «عبدالحسین فرزاد» مترجم، پژوهشگر و منتقد ادبیات نیز در این نشست با اشاره به اینکه جزئیات اتفاقات تاریخ را ادبیات و خصوصا ادبیات داستانی بازگو میکند، از استاد «میرصادقی» بهعنوان نخستین و برجستهترین داستاننویس بعد از کودتای ۲۸ مرداد یاد کرد که آثار بسیار زیادی از وی به زبانهای متعدد ترجمه شده و در خارج از ایران نیز در کنار استاد «محمود دولت آبادی» به عنوان نمایندگان برجسته ادبیات داستانی نیم قرن اخیر ایران شناخته میشوند.
در ادامه استاد میرصادقی در جایگاه قرار گرفت و ضمن سپاسگزاری از دعوت و حضور در جمع دانشجویان دانشگاه کاشان به آثار خود اشاره کرد و گفت: کاری که بلد بودهام و از دستم بر میآمده را انجام دادهام و خیلی کارهای دیگر میخواستم انجام بدهم و خیلی کتابها بوده و هست که دلم میخواهد بخوانم که فرصت نکردهام.
میرصادقی در پاسخ به پرسشی در مورد روایت در داستان به گونههای مختلف واقعگرا، عاشقانه، علمی خیالی، سورئال، ناتورالیستی، فانتزی، نمادین و تمثیلی و … بهعنوان گونههای مختلف داستانی اشاره و تصریح کرد: هرکدام از اینگونهها در داستان که به حدود ۴۰ گونه قابل تفکیک هستند روایت خاص خود را دارند.
بنیانگذار ادبیات داستانی ایران با اشاره به اینکه ادبیات داستانی مثل «هزار و یکشب» و «کلیله و دمنه» و … ابتدا از شرق به غرب رفته و بعد در قالب رمان و داستان کوتاه دوباره از غرب به شرق بازگشته در پاسخ به پرسشی در مورد نقش نبوغ و استعداد در داستاننویسی تاکید کرد: داستاننویسی اصلا ربطی به استعداد ندارد. این چیز غلطی است که به ما گفتهاند. هرکسی میتواند داستاننویس شود. کشورهای توسعهیافته کلاسهای خلاقیت و داستاننویسی دارند و هر کس با علاقه در این کلاسها شرکت کند میتواند داستاننویس شود.
نویسنده «درازنای شب» در پاسخ به پرسشی در مورد جریانسازی ادبیات، به تعهد نویسنده در قبال جامعه اشاره کرد و یادآور شد: در جوامعی که آزادی بیان وجود داشته باشد، روزنامهها بدون سانسور حقایق را مینویسند، و ادبیات به فردیت و برجستگی وجوه هنری میل میکند، اما در جوامعی که سانسور وجود دارد، حقایق از کانال ادبیات منعکس شده و بار آگاهی مردم را ادبیات داستانی بر دوش میکشند.
میرصادقی در پاسخ به چند پرسش در مورد نویسندگی داستان، به «عناصر داستان»، «جهان داستان ایران»، «جهان داستان غرب»، «شناخت داستان» و «عرقریزان روح» ۵ اثر خود به عنوان راهنماهایی برای داستاننویسی اشاره و تاکید کرد: برای اینکه داستاننویس شوید تا آنجا که امکان دارد خودتان را عادت دهید به نوشتن. از ریزترین جزییات آغاز کنید و هر روز بنویسید.
نویسنده «مادر، عشق و دیگر هیچ» در مورد نقطه آغاز داستاننویسندگی خودگفت: در کلاس چهارم ابتدایی شبی که مادرم کنارم نبود و غمزده بودم، در میان وسایل انباری منزل کتاب «امیر ارسلان نامدار» را پیدا کردم. این کتاب آنقدر جذابیت داشت که غصه و تنهایی را فراموش کردم و از همانجا تصمیم گرفتم قصهنویس شوم.
میرصادقی در پایان با اشاره به اینکه نسل اول نویسندگان زن ایران تنها یک سیمسن دانشور بود و نسل دوم آنها ۵ زن شدند، و نسل سوم بسیار نویسندگان زن داریم، تاکید کرد: معتقدم نویسنده بزرگ ادبیات داستانی آینده ایران از میان زنان خواهد بود.
دیدگاه شما