به گزارش روابط عمومی دانشگاه کاشان: «فولادی» با ذکر این نکته که در ایران باستان نیز، یک قالب شعری سهمصراعی با عنوان «خسروانی» وجود داشته است، در اینباره گفت: بعدها شاعر معاصر، «مهدی اخوانثالث»، شش شعر از روی خسروانیها با عنوان «نوخسروانی» سرود که یک فرم اصلی بیشتر نداشت و چندان پخته و سخته هم نبود و البته دو شاعر با نامهای «علی عباسنژاد» و «علیرضا قاضیمقدم» در این فرم، آثار موفقتری ارائه دادند، اما ما توانستیم از خردادماه سال ۱۳۸۹، طی یک بازهٔ زمانی دوسالونیمه و بر اساس این اصالتها، دستگاه «سهگانی» را در دو شاخهٔ موزون (کلاسیک و نیمایی) و سپید همراه با نمونههای فراوان، به شعر معاصر فارسی عرضه نماییم که شاخهٔ موزون آن خود، ۱۰ فرم بیرونی اصلی و فرعی دارد.
مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کاشان افزود: در ادبیات ژاپن نیز، شعری به نام «هایکو» وجود دارد که شکل اصیل ژاپنی آن دارای سه مصراع پنج هجایی، هفت هجایی و پنج هجایی است و این نوع شعر از راه ترجمه و تقلید به شعر فارسی راه یافته است، ولی «سهگانی» به لحاظ شاخهها و فرمهای بیرونی و درونی، ضمن اتکا بر اصالتهای ادبی خودمان، بسیار متنوعتر از «هایکو» میباشد و به همین دلیل، تا کنون حدود ۲۰۰ شاعر باتجربه و جوان بدان گرایش یافتهاند.
وی با اشاره به اینکه هماکنون سهگانیپردازی به یک جریان پرقدرت ادبی در ایران و حتی افغانستان تبدیل شده است، گفت: هر «سهگانی» موزون، سه مصراع دارد که قافیهٔ فرمهای اصلی آن در مصراعهای اول و سوم یا دوم و سوم میآید و بدینگونه، این شاخه از «سهگانی»، چهار فرم اصلی زیر را داراست:
۱. کلاسیک با کاربرد قافیه در مصراعهای اول و سوم:
بعد از این «جور دیگر…»؛
ای کلاغان! بیایید!
بعد از این آدمک پر!
۲. کلاسیک با کاربرد قافیه در مصراعهای دوم و سوم:
تلخ یا شیرین،
هرچه هست این است؛
زندگی لیموی شیرین است.
۳. نیمایی با کاربرد قافیه در مصراعهای اول و سوم:
حرفهایت قشنگ است؛
آری، اما تو رنگینکمانی،
حرف رنگینکمان، هفت رنگ است.
۴. نیمایی با کاربرد قافیه در مصراعهای دوم و سوم:
از خدایان پر
وز خدا خالیست؛
قلب ما سرزمین اشغالیست.
دکتر «فولادی» در ادامه افزود: تاکنون تئوریهای بسیاری برای پیشبرد کار «سهگانی» عرضه کردهایم و مجموعههای «سهگانی» پنج شاعر سهگانیپرداز (اینجانب، محمدشریفسعیدی، محمدکامرانی اقدم، زهرا حیدری و رضا محبیراد) نیز همراه با یک مجموعه از «سهگانی»های برگزیدهٔ تمام سهگانیپردازان، آمادهٔ انتشار است و در راه پیشرفت «سهگانی» تنی چند از شعرای معاصر، مانند «محمدشریف سعیدی» (شاعر معاصر افغانستان)، «پاییز رحیمی»، «حجتالله کرمی»، دکتر «محمدرضا راثیپور»، دکتر «بهادر باقری»، دکتر «عبدالرضا مدرسزاده» و… با جان و دل به ما یاری رساندهاند.
وی خاطر نشان کرد: در کنار «سهگانی»، قالبی به نام «سهپاره» را هم پیشنهاد دادهایم که از چند سهگانی پیوسته ایجاد میشود و مخصوص کسانی است که علاقه دارند ضمن کار در سهگانی، شعر بلند بگویند.
وی همچنین یادآور شد: قرار است دستگاه دیگری با عنوان «سههایی» در دو شاخهٔ موزون و سپید، به دستگاه سهگانی پیوند بخورد که ترکیبی از فرمهای بیرونی «سهگانی» و فرم درونی «هایکو» خواهد بود و البته هماکنون نمونههای شاخهٔ سپید آن، در میان هایکوارهگویان انگشتشمار کشور رواج دارد.
با سلام و درود ! قالب سه گانی بسیار عالی و پرجاذبه است. موفق باشید!