کاشان نیوز-سعید غلامیان: شب یلدا که اولین شب زمستان است طولانی ترین شب سال نیز هست و این تطویل شبانه از آن رو که تاریکی نماینده اهریمن بود و چون در طولانیترین شب سال، تاریکی که نماد اهریمن است بیشتر میپاید، این شب برای ایرانیان باستان نحس بود و چون فرا میرسید، نوعی دلنگرانی برای فراگیر شدن این تاریکی و غلبه ظلمت بر نور پدید میآورد، لذا گردهم آمده، آتش میافروختند به تقویت نور و روشنی همت گماشته تا تاریکی و عاملان اهریمنی و شیطانی نابود شده و بگریزند و روز برآید.
بر همین اساس این اعتقاد پدید آمد که نور و روشنایی و تابش خورشید نماد نیک و موافق بوده و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکشاند.
مردم دوران باستان و از جمله اقوام آریایی، از هند و ایرانی – هند و اروپایی، دریافتند که کوتاهترین روزها، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن روزها به تدریج بلندتر و شبها کوتاهتر میشوند، از همین رو آنرا شب زایش خورشید نامیده و آنرا آغاز سال قرار دادند. بنابراین روزی که پس از شب یلدا میآید به معنی بشارت پیروزی اورمزد بر اهریمن و روشنی بر تاریکی است.
در برهان قاطع نیز در باره واژه «یلدا» آمده است که آن شب بهغایت شوم و نامبارک میباشد.
به همین جهت مبارکباد گفتن و تبریک برای شب یلدا عوامانه و غلطی مصطلح است، حتی گاهی عدهای پا را از آن فراتر نهاده و به آن جشن یلدا نیز اطلاق میکنند که به دلیل پیش گفته درست نیست بلکه برای شب یلدا آرزوی پیروزی نور بر ظلمت و طلوع نور و روشنی کردن و نورانی شدن دل و بیرون راندن ظلمت نفسانی درست است.
البته پر واضح است که همه میدانند که شب بر روز غلبه نخواهد کرد و ظلمت شبانه پایدار نخواهد ماند، لیکن ایرانیان باستان این موضوع را بصورت رمز و نماد به زیبایی بهانهای قرار دادهاند تا بیان کنند که پس از جهد و مبارزه با تاریکی و ظلمت که رمزی برای اندیشهها و عادات اهریمنی درونی است نور که همان ایمان و علم* البته واقعی است- نه علمی که با کتاب خواندن و سواد آموختن حاصل میآید- ظاهر شده و نتیجه آن نیز اشراق و عرفانی درونی خواهد بود، بنابراین اگر سپری کردن شب یلدا را تبریک بگوییم رواست لیکن تبریک برای شب یلدا تقلیدی ناآگاهانه است.
*-أَلْعِلْمُ نُورٌ یَقْذِفُهُ اللّهُ فِى قَلْبِ مَنْ یَشآءُ
سلام مقاله عالی است اماا سو برداشت ما همیشه در مقابل آن چه در ذهنمان رسوخ کرده است تعصب پیدا می کنیم و زدودن ش سخت است به هر حال خیلی خیلی عالیه جشن شب از بین رفتن یلدای نحس کاری نیک از نیاکان ماست
در پاسخ admin در قرآن آمده «لا یحبّ الله الجهر بالسوء مِن القول إلاّ مَن ظُلِم(۵)؛ خداوند فریاد زدن را دوست ندارد، جز برای کسانی که مورد ستم قرار گرفتهاند». در این آیه خداوند به همه مظلومان اجازه فریاد و افشاگری داده، بزرگترین ظلم آن است به حقوقی که خدا برای برخی قرار داده است، تجاوز شود. یکی از این حقوق طبق آیه ولایت(۶)، حق ولایت و امامت است. تعدّی به حق خدادادی، بزرگترین ظلم است، زیرا سایر ظلمهای فردی و تجاوزهای اجتماعی، از آن سرچشمه میگیرد. ستیز با حاکمیت ولی خدا و سایر ارزشها، ستمی بزرگ و ناروا است. حق ولایت و امامت تنها حق کسانی که از آنها به ستم گرفته شده نیست، بلکه علاوه بر آن، حق انسانها و امتی است که از نور ولایت و امامت و هدایت آن محروم شدهاند. حق ما و تمام انسانها است که از فیض وجود امام و راهنمایی و هدایت او (چه در گذشته و چه در زمان حال) بیبهره ماندیم و با شهادت آنان، یکی از ارکان هدایت نابود گشت. بیتردید امام حسین(ع) یکی از کسانی است که خدا حق ولایت و حاکمیت برای ایشان قرار داده است و یزید و یزیدیان جزء طاغوتیان هستند. طبق آیه، جامعه اسلامی و هر مسلمانی در برابر چنین حادثهای اندوهبار و غمناک (که در آن فرزند نازنین پیامبر را به شهادت رساندهاند) باید فریاد برآورد و به دادخواهی، نیز افشاگری و رسوا کردن ستمگران بپردازد و چهره کثیف و زشت آنان را روشن سازد. فریادها و عزاداریهایی که در این راستا باشد، از مصادیق «جهر من القول» است که خدا آن را دوست دارد. حضرت امام(ره) میگوید: گریه بر مظلوم، فریاد بر ظالم است.(۷) ۳ـ سوگواری یعقوب در فراق یوسف از آیه ۸۴ سوره یوسف که در مورد حضرت یعقوب است، میتوان به مشروعیت عزاداری استدلال کرد: «یا أسفی على یوسف وابیضّتْ عیناه من الحزن فهو کظیم؛ وا اسفا بر فراق یوسف! در حالی که یعقوب خشم خود را فرو میخورد، چشمانش از اندوه سفید شد». حضرت یعقوب و حضرت یوسف، هر دو پیامبر بودند و گریه حضرت یعقوب بر حضرت یوسف، تنها به جهت پدر و فرزندی نبود، بلکه گریه یک پیامبر در غم فراقِ پیامبر دیگر بود. فقط جنبه عاطفی در آن نیست و جهات مهم دیگری مطرح است. با توجه به این که ذکر هر داستانی در قرآن کریم به جهت نکات و پیامهایی است که داستان حاوی آن است، شاید مهمترین و بارزترین پیام آیه، پسندیده بودن گریه بر محبوب از دست رفته باشد، که رابطه فرد با وی رابطه دینی و الهی است، بنابراین از عمل این پیامبر الهی، پسندیده بودن گریه بر اولیای خداوند استفاده میشود. هنگامی که از امام سجاد(ع) سبب گریه بیش از حد را مىپرسیدند، آن حضرت مصائب جانگداز کربلا را بازگو مىکرد ومىفرمود: «مرا ملامت نکنید. یعقوب، پس از آن که یک فرزند خود را از دست داد آنقدر گریست تا از غصه چشمهایش سفید شد، در حالى که یقین به مرگ فرزندش نداشت در حالى که من به چشم خود دیدم که در نیم روز چهارده نفر از اهل بیت مرا سر بریدند. انتظار دارید داغ آنها از دلم بیرون برود؟!(۸) از فراق روى یک یوسف اگر یعقوب سوخت هجر هفتاد و دو یوسف کرده خونین دل مرا
سلام واقعا براتون متاسفم که یه کم به عقاید مخاطبانتان احترام نمی گزارید خوب برشدار دیگه این مطلب احمقانه رو اه اه اه
با سلام نظر نگارنده محترم در هر صورت درست یا غلط این شب و این جشن بهانه ایه برای دور هم بودن و صله رحم...بهانه ای برای شاد بودن توی این همه فشار و استرس زندگی؟ از نظر شما شاد بودن مردم گناهه؟ جرمه؟ به نظر بنده مطلب شما تحت تاثیر جهت گیری های مذهبی و سیاسی نوشته شده
انگار «دروغ» با زندگی ما عجین شده است، هرکس سعی میکند حرف راست و درست بزند دست به تخطئهاش میزنیم!. هیچ عاقلی با شادی و دور هم بودن مردمان و صله رحم مخالفت نمیکند، چرا که این اعمال انسانی و نشانهای از فرهنگ ایرانی است، خاصه که در قرآن کریم هیچ قاعده و دستوری برای عزاداری نیامده است. اما رایج شدن یک رسم غلط باعث نابودی آداب و سنن میشود و اتفاقاً شب یلدا، شب دور هم بودن و در کنار یکدیگر بودن است. حتی شادی کردن در این شب هم منعی ندارد و کسی با آن مخالفت نکرده، شما با دقت متن را نخواندهاید، شب یلدا را تبریک گفتن، نشانه ناآگاهی است، نگارنده سعی کرده است این موضوع را بیان کند نه اینکه با شادی مخالفت کرده و منع نماید. اما شما ظاهراً نظر دیگری دارید... .
سلام اینقد نادانی یا خدرا به نادانی زدی که تا نوک دماغتو بیشتر نمیبینی بابا اصل این شب یلدا اینه که دور هم باشیم و از احوالات هم مطلع باشیم حالا بیای اونو به اسم اهلبیت .به شومی و نحسی تعبیر کنیم این دیگه از اون حرفاس.مثه ایام محسنیه میشه که هیچ ریشه ای نداره براش دهه درس میکنن جمع کن بابا هرچی بجای خودش دلمون برا اهلبیت خونه ولی رسم و رسوم هم بجای خودش
هیچکس با شادی و دور هم بودن مخالف نیست، بخصوص باید خدمت شما عرض کنم که نگارنده معتقد است عزا و مویه در هیچ کجای قرآن کریم توصیه و امر نشده است، اما اینکه ما یک آیین سنتی را بر خلاف وجه وجودی آن تعریف کنیم باعث خالی شدن آن رسم و آیین از اصول و سنتها شدهایم. بجای اصرار بر اینکه «یلدا» جشن است بهتر است به جشنهای سنتی و باستانی دیگرمان تاکید کرده و آنها را پاس داریم. نواختن سرنا از سر گشادش نتیجه خوبی نخواهد داشت!. صرف نظر از اینکه عدهای اصرار دارند که «یلدا» را بخصوص در ایام تعزیت مذهبی و دینی جشن تعریف کنند و آن را منکوب نمایند یلدا تطویل ظلمت است و منحوس، البته زایش خورشید در صبح یلدا جشن گرفتن و تبریک گفتن دارد. موفق باشید
مردم یلدا راجشن میگیرند ودوست می دارند چه امثال شما ان رانحس بداند یا ندانداین مردم به شادی وکنارهم بودن نیاز دارند
هیچکس با شادی مخالف نیست، باید خدمت شما عرض کنم که نگارنده معتقد است عزا و مویه در هیچ کجای قرآن کریم توصیه و امر نشده است، اما اینکه ما یک آیین سنتی را بر خلاف وجه وجودی آن تعریف کنیم باعث خالی شدن آن رسم و آیین از اصول و سنتها شدهایم. بجای اصرار بر اینکه «یلدا» جشن است بهتر است به جشنهای سنتی و باستانی دیگرماندتاکید کرده و آنها را پاس داریم. نواختن سرنا از سر گشادش نتیجه خوبی نخواهد داشت. صرف نظر از اینکه عدهای اصرار دارند که «یلدا» را بخصوص در ایام تعزیت مذهبی و دینی جشن تعریف کنند و آن را منکوب نمایند یلدا تطویل ظلمت است و منحوس البته زایش خورشید در صبح یلدا جشن گرفتن و تبریک گفتن دارد. موفق باشید
منظور نگارنده را دقیقا متوجه نشدم. اساسا چه دلیلی دارد یک رسم و آیین باستانی اینطور و بدون ذکر منبعی حتی نیمه موثق زیر سوال رود. حتی خود شما در جایی از متن به " غایت شوم و نامبارک بودن" اشاره کرده اید در حالیکه شومی و نامبارکی از بیخ و بن خرافات است. به فرض که این سنت اشتباه جا افتاده . در این وانفسای خمودی و افسردگی و نبودن شادی تبریک و دورهم بودن مردم اشکالی دارد؟ اگر دارد به آقایانی که احتمالا این متن را برای خودشیرینی و اظهار ارادت خود به ایشان نوشته اید بفرمایید تا بجای " شومی و نامبارک بودن" این شب نحس ، جشن مهرگان و جشن تیرگان را من بعد در تقویم بگنجایند و پس از آن همه در شب یلدا برای سینه زنی و ذکر مصیبت گرد هم آییم که جایش در این شهر "بسیار "خالیست... ضمنا به نظر حقیر انچه از دل براید صرفا عرفان است که آنهم قرنهاست محل اختلاف و صحنه نبرد فلاسفه و حکماست. علم واقعی نیز از کتاب و مطالعه منابع مورد قبول و تحقیق بدست می آید و همانی است که "۱+۵ "معروف و نالوطی با آن پدر ملت را در آورده اند و شما از علمی بدون وحدت رویه می گویی که از دل است و نتیجه اش شده "داعش". یلدا مبارک آقای رئیس ...
آیین باستانی است قبول،کسی هم نخواسته خودشیرینی کند.اما غلط، غلط است. همین که یک رسم باستانی را غلط جا بیاندازند و مرتب نحوست را تبریک بگویند خودش اشکالی است که شما هم میل ندارید بپذیریذ، جشن نوروز و مهرگان و ... بجای خود جشن است، اما یلدا نحس است و نباید آنرا تبریک گفت، این وانفسایی هم که اشاره کردید علتش همین بیتفاوتی به واقعیتها است که یک رویه غالب شده است و همه روزه به بهانههای مختلف عزاداری برپا میشود. اما اینها دلیلی برای الکی خوش بودن نیست. دور هم بودن هم خوب است و جشن هم بجای خود نیکو، اما تولید و توزیع جهالت آفتی است که اصول رسوم و اصالت آیینهای باستانی را زیر سوال برده و اندک اندک نابود میکند. شما به این موضوع نمیخواهید فکر کنید.
جالب بود. ...فقط منبع رسمی هم دارد...اگه دارد لطف بفرمایین...
یادداشت دیدگاه شخصی است و قابلیت تصدیق و تکذیب دارد اما برای منبع در متن دقت فرمایید، و «برهان قاطع» را جستجو کنید.