کاشان نیوز: با توجه به اینکه کاشان سالن اجتماعات ۶۰۰ نفری دارد چه لزومی به برگزاری کنسرت در فضای باز هست؟ تجربههای قبل برگزاری کنسرت در هتل عامریها هوای گرم تیرماه، عدم دید درست بهجایگاه، وجود غبار منطقهای و نهایتاً قیمت بلیت بیشتر از اصفهان را برای شهروندان هنردوست کاشانی توضیح دهید
مجموعهی عامریها از ابتدای بهرهبرداری یک رسالت فرهنگی داشته که در همین راستا گام برمیدارد شاید این مجموعه از معدود مکانهایی باشد که خودش را دغدغهمند امور فرهنگی میداند.
کاری که عامریها دارد انجام میدهد سوای بر وظیفه و رسالتش در قبال شهر خود این مجموعه هم رسالتی دارد. این معماری باید رویدادی داشته باشد که در طول یک سال فرهنگ و سنت کاشان را معرفی کند. باید رویدادی داشته باشد که سازوآواز ایرانی را به مخاطبش نشان بدهد و این برنامهها جزئی از این کالبد بنا هست.
اگر ما از استاد ناظری بخواهیم که در سالن بزرگ شهر اجرا داشته باشد آیا میتوانیم کاشان را بهعنوان «شهر خانهها» معرفی کنیم؟ اگر استاد ناظری در سالن اجرا داشته باشد چه آوردهای ازلحاظ فرهنگی برای شهر در برخواهد داشت؟ و در مقابل اگر کلیپی از سازوآواز استاد در خانهی عامریها در شبکههای اجتماعی منتشر کنید چه آوردهای خواهد داشت؟ تلفیقی از سازوآواز ایرانی با تلفیق یک معماری بینظیر که کنار هم بگذارید میشود یک شاهکار هنری. شاید این اجرا یکی از بهترین اجراهای استاد در تمام عمرش باشد و همین برای خود کاشان افتخار است. هدفی که تیم عامریها از این کار داشته این است که فردی که اسطورهی آواز ایرانی هست در یکی از بهترینهای معماری و تلفیق این دو برای خودش شاهکاری میشود.
خود استاد در این مجموعه یکشب اقامت داشتهاند و کاملاً به هوای گرم واقف هستند. تیم ایشان کاملاً از شرایط جوی کاشان و از جزییات اجرایی در اینجا اطلاع دارند.
نکتهی مهمی که میخواهم تأکید کنم این است که قویترین تیمهای اجرایی کنسرت در ایران این برنامه را اجرا میکنند؛ یعنی این تیم فقط برنامههای استاد ناظری و همایون شجریان را بهعهده دارند و از قویترین هستند؛ یعنی بهترینهای ایران کنار هم جمعاند هم ازلحاظ تجهیزات، هم ازلحاظ افراد. فردا شب هم این تیم کاشان هستند تا تمام جزییات را تست کنند. این برنامه با چنین کیفیتی قرار است اجرا بشود. میشود به چنین اجراهایی گفت اجرای خصوصی، یا اجرای vIP. کنسرت عادی نیستند. برنامه سالن چند هزارنفری کنسرت عادی تلقی می شود ولی چنین برنامهای با ۵۰۰ نفر میشود کنسرت VIP.
شرکتکنندگان در این کنسرت برای اولین بار اجرا را با تکنولوژی ویدئومپینگ خواهند دید؛ و واقعاً برنامهی متفاوتی خواهد بود و برای مخاطب ارزشش را دارد. این تکنولوژی برای اولین بار در مسجد شیخ زاید در دبی اجرا شد. قسمتی از قطعات استاد با داستان و روایتگری برای کالبد عامریها طراحی شده، مثلاً قطعهی «شیدایی» را استاد میخوانند و همزمان تصاویری از این خانه با تکنولوژی ویدئومپینگ جلوی چشم شرکتکنندگان حاضر میشود. این کار بسیار فاخری هست. هزینهی ویدئومپینگ معادل هزینهی تیم استاد هست
اینکه شما مبلغ دستمزد استاد و گروه موسیقی همراهش را در برخی محافل اعلام کردهاید رسانهای کنیم مسئولیتش را میپذیرید؟
واقعیتش این کار حرفهای نیست. ولی واقعیت این امر اینه که هزینه ویدئومپینگ و هزینه گروه موسیقی دو برابر فروش کل بلیتهاست. به این مقادیر هزینههای نورپردازی و تصویربرداری هم اضافه میشود. ما برای این برنامه اصلاً اسپانسر مالی نداریم. هتل عامریها عملاً مسئولیتهای فرهنگیاش را انجام میدهد و باوجودآنکه سودآوری ندارد ولی سعی کرده است که روی پای خودش بایستد و حتی در شرایط کرونا توانست سرپا بایستد.
قیمتگذاری صندلیها از حداقل ۳۰۰ تا حداکثر ۵۰۰ تومان بر چه اساس بوده؟
دید بهتر برای صحنه.
علت تغییر قیمتها در سایت ایران کنسرت چه بود؟ علت اینکه قیمت دویست و نود را اعلام کردید و یا اینکه پانصدتومانیها سریع تمام شد؟ و یا اینکه قیمتها از ۳۳۰ هزار تومان شروع میشد و هیچ بلیت دویست و نودی نبود چه بود؟ لطفاً علت این تغییرات را توضیح دهید؟ در چنین وضعیتی برای مخاطب شبهه فریب پیش میآمد. لطفاً توضیح بدهید.
واقعیتش برای مخاطب هم مثل شما خیلی علامت سؤال برایش پیش میآید. ازنظر ما برای ردیفهای دویست و نودی موافق فروش صندلی نیستیم، چون فرد هیچی نمیتونه ببینه. درواقع کنار حیاط هست درختها کاملاً مانع دید هستند یعنی ردیف دویست و نودی ا صلا فروش نرفت؛ یعنی جایی هست که ما فقط داریم بلیت میفروشیم و مخاطب میاد اونجا و ناراضی میشود. عددهای ما همان ۳۰۰ تا ۵۰۰ بود ولی ایران کنسرت با توجه به تجربهای که نسبت به صندلی و رزرو دارد به ما پیشنهادهایی میدهد که ده تومان بیست تومان عدد را کمتر کنیم که نگاه عدد و رقمی بهتری به موضوع باشه.
این پانصد صندلی هم که چیده شده، میشد هفتصد تا هم چیده بشه. ولی از این تعداد هم کمتر از چهارصد تایش را میتوانیم بفروشیم، چون صد تا صندلی را باید برای قسمت رایگان بگذاریم؛ یعنی برای مسئولین شهری لحاظ میکنیم. بهطورکلی من کاملاً به همه حق میدهم و چنین انتقادهایی را میپذیرم.
آیا در هنگام اجرای چنین برنامههایی که تردد افراد زیاد هست و هنگام آوردن و بردن و چیدمان صندلیها بیم آسیب دیدن بنای تاریخی نیست؟
در این خصوص خوشبختانه این بنا دست گروهی هست که ازاینجهت خیلی خوب بهش رسیدگی میشود.
اگر نکتهای هست که دوست دارید برای شهروندان هنردوست کاشانی بگویید بفرمایید.
توجه داشته باشید هیچ مدیر هتلی نمیاد خودش را درگیر استرس برگزاری رویداد فرهنگی کند. این دغدغه فرهنگیه که ما داریم. این برنامهها نهایتاً بهپای شهر کاشان نوشته میشود. درسته که عکس و فیلم از سرای عامریها همهجا منتشر میشه ولی همهجای دنیا که این کلیپها را دیدند میگویند اینجا کاشان هست. در قبال چنین زحمتی که تیم اجرایی می کشه در شهری که بهواسطه هتل و نسبت به اعتباری که عامریها داره که میتواند چنین اساتیدی را دعوت کند، اگر جایی دیگر از این اساتید دعوت کنند ا صلا نمیآیند؛ و هتل عامریها نیاز به حمایت رسانهها دارند. با توجه به اینکه در این هتل تاکنون ده تا پانزده برنامهی بینالمللی برگزارشده است و توانسته است حرکتهای کوچک فرهنگی در این شهر رقم بزنه. طبیعتاً آمده است با این برند و با این مجموعه وجهه بینالمللی ایجاد کرده و این وجهه نیاز به حمایت رسانهای دارد. من انتقادات و پرسشها را حق دوستان میدانم و بهجا هست. وظیفهی ما اطلاعرسانی به بهترین نحو ه ست. دوستان رسانه سعی کنند که این موضوع شفافتر به مخاطب برسد. بعضی از دوستان برای دیده شدن، خبر را دوپهلو کار میکنند و این ما را ناراحت میکند. درحالیکه مجموعه ما برای این رویداد دارد هزینهی مالی میکند. سعی ما این است که یک کار فرهنگی انجام بدیم و همهی اعضای تیم دارند دلی این کار را انجام میدهند. استاد ناظری هرچه اجرا کرده اجرای عامریها را کنارش بگذارد هزار برابر وزنهاش سنگینتر هست. اگر شخص من مدیر برنامه استاد ناظری بودم میگفتم بعد از اجرای عامریها دیگر اجرا نداشته باشد و خداحافظی کن یعنی این اجرا میتواند اوج خوبی برای استاد باشد. ما دوست داریم اهالی رسانه و هنردوستان شهر بدانند تلاش ما صرفاً برای ارتقای شهر هست.
گفتگو از: مرضیه گیلاسی
دیدگاه شما